Selasa, 17 November 2009

Politik dan Persoalan

kalau belajar tentang hidup, maka hal-hal persoalan memang tak boleh dari daripada pikiran kita. kalau tak kena gaya memang boleh jem otak pikir pasal persoalan hidup. hidup itu sendiri satu persoalan. politik itu sebenarnya kehidupan dan kehidupan itu adalah politik. boleh dikatakan politik itu memang tak boleh dari kehidupan. sebab itu politik adalah persoalan.

orang-orang dan manusia yang benci pada politik sebenarnya tak benci kepada politik itu sendiri tapi mereka sebenarnya benci dengan politik kepartian. politik kepartian merupakan satu persoalan yang membelenggu jiwa dan pemikiran dan menjadi satu persoalan besar bagi orang-orang melayu sejak dahulu kala. dahulu kala yang dimaksudkan mungkin merujuk kepada bila Jabatan Pendaftaran Pertubuhan Malaysia(JPPM/ROS) itu ditubuhkan.

ada beberapa perkara dan story dan menarik untuk diceritakan secara penulisan ala mahathir yang diperhatian dalam senario politik 'sedap' masa kini.

1. budak-budak sekolah darjah 5 kat terengganu masing-masing dapat e-book daripada pihak kerajaan Negeri Terengganu. salah satu faktor pemberian e-book secara percuma ni merupakan satu strategi kerajaan negeri agar budak-budak sekolah bila masuk darjah 6 nanti tak perlu bawa buku teks yang berat-berat ke sekolah. aku sebagai manusia yang mengikuti hal-hal teknologi memang puji usaha kerajaan negeri ni. harap lepas ni semua budak-budak seluruh malaysia pakai ebook dan bawak pergi sekolah. kalau boleh takpayah langsung bawa buku. baru dunia tanpa kertas. bila kertas dan pensil dah kurang digunakan maka mungkin banyak pokok-pokok balak tidak lagi ditebangkan. bila dah kurang ditebangkan maka secara auto kesan rumah hijau tak berlaku. pemanasan global mungkin juga tak jadi. bila dah tak berlaku mungkin kiamat tak berlaku pada 2012(macam mana cerita ni boleh masuk Malaysia). aku pikir mungkin selepas 2012, budak-budak duduk belajar daripada rumah pakai e-book.

2. tahun ni nampaknya Tuan Guru Nik Aziz tak jadi ke Mekah. hari tu katanya ada orang belanja. kekadang susah gak nak pikit tentang hal-hal belanja ni. kalau pikir 2 kali sama jee. kalau Nik Aziz ada orang belanja pergi Mekah maka tak salah kot kalau pemimpin-pemimpin lain di belanja untuk pergi Bali, Kemboja, Bukit Tinggi, Indonesia dan Bandar Golok, Selatan Thailand. Tak salah kalau macam tu. Syarikat yang belanja Nik Aziz tu takkan tak ada kepentingan apa-apa kot. Dalam dunia ni mana ada manusia, syarikat berhad, usahawan muda, penjual minyak wangi yang benar-benar ikhlas nak belanja sesiapa tanpa apa-apa kepentingan. hal-hal Ilmu Ikhlas memang satu perkara yang merumitkan. YB yang berjiwa rakyat pun susah kita kata dia ikhlas atau tidak. aku pikir Ilmu Ikhlas ni kena dijadikan satu subjek penting dalam SPM atau STPM. Orang-orang kita bila melibatkan orang-orang UMNO/BN maka secara auto diaorang pikir mereka ni makan rasuah. aku pikir dalam politik semuanya sama dan bende-bende macam ni susah nak lari. apa? budaya orang melayu? rasuah itu budaya orang melayu sejak dahulu kala? atau rasuah itu muncul selepas tertubuhnya Badan Pencegah Rasuah?

3. Tiba-tiba orang bercakap tentang rombakan kabinet. aku yang dengar pun dah goyang dada. berdebar tak ingat. seminggu dua ni orang bercakap pasal rombakan kabinet. orang ni naik, orang ni turun, orang ni tak pandai buat kerja. orang ni itu, orang tu ini. kekadang aku rasa macam mengumpat pulak. ya, salah satu aktiviti orang politik adalah mengumpat. jatuh hukum macam mana aku tak tahu. tapi aku ada jugak baca hukum yang dibolehkan mengumpat karangan Al-Ghazali. susah nak cakap. nak cakap pun susah. bab-bab rombakan kabinet ni macam cerita perpindahan pemain bolasepak. spekulasi lebih. yang syok dengar cerita mamat kembar dari Negeri Sembilan itu hari Kelantan nak beli. Rita Rudaini nak lepak KB agaknya...

4. apa hukum rezeki daripada permainan politik? perkara ni kalau dibawak berbincang bersama alim ulamak mungkin menimbulkan persoalan jiwa yang maha hebat. katakan aku seorang kontrator kelas F. mintak projek melalui YB dan orang kata secara auto kena kasi 10%. macam mana nak kira?

5. aku kena buasir. tapi tak lee sakit sangat. ada orang tanya sama ada aku baik tak dengan seorang Haji daripada pemimpin pembangkang kat Terengganu. aku kata apa kes aku kena baik dengan dia? kata dia dia ni bapoknya sakit buasir dulu dan sekarang ni dah ok. member tu suruh pergi jumpa dia mintak ubat buasir. cara gelak semalam macam jatuh mengumpat kat pemimpin tu. nak kira macam mana ni?

6. politik adalah persoalan siapa mendapat apa-bila dan bagaimana. ia juga tentang siapa dibunuh-terbunuh-membunuh diri dan juga siapa diumpat-mengumpat-terumpat.

power to the people!

3 ulasan:

FreDDy O7ermars™ berkata...

kadang kadang aku pk pasal apa org mau jadi ahli politik..jawapan tu ada di merata rata tempat tp bg yg pk bahawa masuk politik untuk cari rezeki maka itu bukan politik tapi mungkin setan barangkali

Pok Li berkata...

Politik itu kemurniaannya ialah untuk mencapai kehidupan yang sejahtera dan semua orang berpuas hati. Kerana itu ramai yang slogan yang hebat-hebat untuk gambarkan kemurniaan itu. Tapi biasalah politik, kemurnian itu sering menjadi kesangsian apabila yang cakap tak serupa bikin.

Juan Nazlan berkata...

vote for tuan guru!