Rabu, 3 Ogos 2011

Ramadan di Lipis

Padang Tembak panas petang tu. Suasana panas bertambah panas dalam hati gua. Dah laa panas, musim pose pulak tu. dah laa pose, rumah pulak tak ada aircond. paling power dah laa rumah tak ada aircond, duit dalam poket gua pun takada.

gua pandang mak gua. gua mengaku sebagai seorang penganggur yang ada diploma pada tahun 1999 merupakan satu hal yang tak bahaya sangat macam zaman sekarang. zaman sekarang ni budak ada ijazah pun tak ada kerja, itu belum cerita pasal budak yang ada sijil politeknik macam Jeman. power betul liberalisasi pendidikan.

gua pandang mak gua sekali lagi.

" mak, RM2. nak cheak email ni.." gua kasi satu alasan kukuh.

mak tak banyak cakap petang-petang pose. maklumlah dah laa pose, panas pulak tu dan yang paling power umah tak ada aircond.

gua menuju Central Point. dalam perjalanan ke Central Point gua berkira-kira nak beli Saviola sama Totti. PP dan Padeli kata kalau diletakkan Saviola sebagai penyerang dan Totti letak bawah Saviola maka ini akan mengakibatkan kucar kacir dipihak pertahanan lawan.

Huzaiba dan berhenti jaga CC. Entah kemana, tapi nampak gayanya budak nama Nizam yang jaga CC ni jenis orait jugak.

Nizam paham dengan semangat gua sebagai seorang Manager bola. walau bagaimanapun sebelum jadi Manager gua sempat jugak menyemak email dan jugak laman pondok puteri. bende-bende macam ni kalau tak pergi melawat rasa lain macam jee.

tiba-tiba PP datang bersama amin dan padeli. dari jauh aku dah tahu mereka mempunyai niat yang sangat jahat.

" apek..jom pasar ramadan.." padeli ajak gua

" giler..jam baru kul 3..steadylahhh...gua nak beli player ni.."

" kitaorang lapar ni pekk..." pp bersuara.

" aku pose ni...aku teman korang dah laa..cam ne?"

" ok pek...lu memang otai..." amin kasi semangat kat gua.

sebenarnya gua ni jenis suka tolong orang. dalam hidup gua, gua takleh tengok orang menderita. gua kalau tengok orang Somalia sama orang palestin mesti gua rasa sedih. sebab tu kalau amin, pp sama padeli lapar gua akan tolong mereka.

selesai membeli murtabak, air minuman dan makanan ringan gua sound diaorang.

" aku hantar korang jee kat atas bukit ni. rugi nanti masa kat komputer tu. karang kalau ada budak ambik komputer tu karang payah aku nak beli player.."

"orait.." jawab 3 mereka serentak.

sejak daripada dari tu gua dah kurang sikit kawan dengan budak-budak macam ni. gua semakin rapat berkawan dengan Amar sebab dari jauh gua tengok Amar jenis budak yang puasa penuh, ikut cakap mak dia dan selalu masukkan baju kedalam seluar bila tiap kali keluar ke bandar.

budak macam ni bapak aku suka sangat kalau aku kawan.

7 ulasan:

Pipiyapong Abdillah Hamzah berkata...

Cilake cerita tak logik langsung part yang lu puasa tu.

Kumprinx berkata...

aok bohoo apek.

Hazwan berkata...

kah3 kantoi

Waqheh berkata...

keh keh sama mcm gua ketika buas..

Tanpa Nama berkata...

cam gampang, semua takleh caye!

Tanpa Nama berkata...

cam gampang, semua takleh caye!

ibnu ayyash berkata...

best la cerita korang..