Ahad, 13 Februari 2011

Rekreasi bersama Orang Lama



balik dari Shah Alam aku terus bersiap pergi Tasek Kenyir. Tujuan pergi kenyir adalah untuk mencari hal dengan ikan-ikan di sana. tujuan paling tepat ialah untuk makan ikan Kelah. itu objektif utama. objektif lain seperti menghayati keindahan alam sekitar hanya wujud masa aku masuk Kelab Percinta Alam masa sekolah dulu.

aku pergi dengan orang-orang tua yang biasa sangat pergi sini. tujuan utama diaorang dirahsiakan. kemungkinan besar mencari hal dengan orang-orang bunian Gunung Bewah. Menurut ceritanya dalam perjalanan ke kawasan Taman Negara ni terdapat beberapa penempatan bunian. bila ada penempatan bunian mesti ada puteri bunian. hal ni memang aku jaga kesopanan dan kesusilaan semasa dihutan sambil berharap agar puteri bunian tak minat sama aku.

aku sebenarnya banyak belajar dengan orang-orang lama ni dalam bab-bab rekreasi. kebanyakan daripada diaorang ni memang otai tak patut dalam bab-bab atau hal masuk hutan, masuk air, tangkap ikan, cari rusa, makan petai, mengecam suara burung dan mencari arah kiblat. masa aku pergi itu hari kompas yang ada kat iphone aku tidak boleh melawan ketetapan arah kiblat diaorang. tahukan anda bahawa arah kiblat boleh ditentukan oleh pucuk-pucuk yang ada pada sebatang pokok? tak tahu? pergi belajar balik.

berbeza dengan generasi muda. kalau nak masuk hutan kena cari beg deuter, kalau boleh kasut adidas/timbeland dan beberapa barang-barang outdoor yang berjenama termasuk sleeping beg dan 2-3 bende yang nampak cool. aku gaku masa aku kerja dulu hal-hal barang rekreasi ni aku ambik serius sangat. kalau dapat barang outdoor yang paling cool itu dah kira sedap masuk hutan. entah sape nak tgk.

tapi tahukah anda apa bende yang aku belajar dari otai-otai ni. untuk 3hari 2malam diaorang cuma bawak sehelai baru sejuk yang entah bende jenamanya, sehelai baju biasa, sehelai seluar seluar yang banyak kotak, seluar pendek dan beberapa kain batik atau pelikat. paling cool bawak kain batik. yang penting rokok bawa banyak. kalau nak makan sedap bawa parang. beg diaorang bukan beg deuter. paling cool beg yang ada lambang ultraman atau beg sekolah.

ada sorang itu paling cool pernah aku nampak. pergi memancing bawa joran, tak pakai baju dan lepas tu pakai kain batik. bab ni aku geleng kepala. diaorang betul-betul cool dan diy.

paling tak cool diaorang bab-bab hantu ni tak takut langsung. hal ni macam gampang. bab-bab memainkan puteri bunian umpama gurauan mereka. ada sorang member aku yang tak otai terus malam tu nampak orang berjalan atas air.

aku ingat orang yang true dalam rekreasi ialah orang yang membuatkan orang bunian takut dengan diaorang. aku pikir macam tu. kekadang aku pikir diaorang bela hantu raya. tak pun ada ilmu2 pendinding didada. aku macam biasa nasib baiklah ilmu kemahiran tidur yang ada dalam diri aku ni menyebabkan aku boleh tidur kat mana-mana. bab ni korang kena belajar dengan aku.

akan datang tidur tepi pantai disebuah pulau. berita tak sedap didengar bunian pulau ni noty2 sangat orangnya.

2 ulasan:

Hazwan berkata...

tolong ajar pasrt kiblat tu..ilmu ni kene kongsi same2 haha

d u t a berkata...

Bro...Ceritalah pengalaman membelah hutanbelantara nya... Huhuhu seronok lak baca n nak tau