Ahad, 27 Februari 2011

Hidup dulu-dulu

kekadang bila pikir hal dulu-dulu aku merasa sangat sedih. sedih sebab aku tak selalu dapat apa bende yang aku nak sebab keluarga aku bukan jenis keluarga yang mempunyai kadar pendapatan yang tinggi.

itu hari semasa balik lipis, aku dan family berbincang tentang hal-hal dulu. kata adik aku, dulu nak beli seluar sukan sekolah kena tunggu giliran. dulu makan paling sedap ialah ketam dan ayam. kalau kena hari gaji mak beli seekor ayam dan ayam tu dikerat kecik-kecik supaya nampak banyak.

kata mak, pendidikan itu sangat penting untuk anak-anak. sebab itu mak sebagai surirumah tangga yang tak punya pendapatan tetap tak kisah untung berhutang demi pendidikan kanak-kanak.

ini satu bende yang real yang terus berlaku dalam negara Malaysia yang aman ini. setiap orang akan berkorban demi orang yang mereka sayangi dan kita juga akan melakukan hal yang sama dikemudian hari.

bak kata The Smiths dalam lagunya " lawak itu tidak sekelakar mana " - " aku pernah lihat perkara itu berlaku kat orang, dan sekarang berlaku kat aku, yeah..yeah..yeah...mari kita sepak mereka bila mereka jatuh...sepak mereka bila mereka jatuh..."

3 ulasan:

Jorji berkata...

Jadi tuan, boleh saya cadangkan satu plan pendidikan untuk anak dan bekalan yang terbaik untuk orang tersayang?

Ahmad Belia berkata...

hehehe...itu bini gua dah ambik tuan...

d u t a berkata...

sedih kan... zaman dulu pistol pun pakai peluru tumbuh tumbuhan...