Khamis, 17 Februari 2011

Tragedi Abon

satu malam tahun 1996

esok hari Ahad. di Kedah, hari Ahad ini macam hari Isnin. blues hari Ahad lebih kurang sama dengan blues hari Isnin. bagi para pelajar sekolah hari Ahad kira hari blues. sebab jadi blues ialah hari Ahad ada perhimpunan pagi. perhimpunan pagi jadi boring bila ramai orang bercakap bende-bende yang susah. pengetua bercakap, ketua pegawas bercakap, ustaz bercakap, cikgu displin bercakap, sape yang menang atau mengharumkan sekolah hari Ahad lah naik pentas.

paling tak demokrasi, hari Ahad lah cikgu displin cheak pelajar. periksa rambutlah, periksa tanda namalah, periksa tali pinggang, periksa kuku dan sebagainya. sebagai pelajar super senior dan tak takut dengan orang, geng-geng senior tak ambik peduli sangat tentang hal ni. Ketua Pengawas maktab, Fairus Wahi Anuar satu kelas dengan aku. perhubungan kitaorang dah kira macam abang adik dalam kongsi gelap cina. apa gila kalau ambik tindakan pada geng sendiri.

bagi pelajar junior, hari ahad merupakan satu satu yang cukup mendebarkan mereka. masa tu kasut nak kena bersih, baju kalau boleh kemas sampai boleh luka kulit, rambut mesti pendek dan sebagainya.

maka pada malam tu ada seorang junior rumah aku datang menghampiri bilik aku. masa tu jam dalam kul 11.30mlm, semua lampu bilik wajib kena tutup. katanya nak menjimatkan eletrik sebab Malaysia nak buat Sukan komanwel. katanya orang...

" abang Mat boleh tolong saya tak? "

junior tu namanya Abon. Abon ni adik Fendi. Fendi ni pulak satu kelas dengan aku. disebabkan hubungan keluarga macam kongsi gelap maka pemintaan tolong ini tidak boleh di tolak begitu sahaja.

" tolong bende sayang? " aku berkata manja. perkataan sayang itu terkeluar secara tidak sengaja akibat membaca surat dari awek. biasanya awek akan hantar surat pada malam-malam hari. kekadang surat tu datang warna dengan kertas kuning, kertas merah, kertas putih dan macam-macam warna lagi. warna ungu pernah sekali aku dapat.

" abang Mat ni apalah, angau laa tu. Abon nak mintak tolong abang mat potong rambut Abon ni. leh tak? esok ada perhimpunan ni..." merayu abon.

" rambut tu dah pendek. oklaaa tu. tak kena tangkap punya" aku kasi tambah konpiden pada abon.

" tolonglah abang mat. pleaseee...tolonglah..tak ada sape nak mintak tolong ni..." Abon merayu.

" ok. pisau ada? " aku tanya Abon

" nak buat apa pisau? " Abon tanya aku balik

" laa..nak potong rambut rambut laa..." aku jawab balik

" pakai gunting laa abang Mat Tiara..."

" haha..cuak...."

gunting diambik. surat khabar diletakan di bawah. kerusi diletakkan di tangga sebab kawasan tu jee yang terang sikit.

ditanganku sudah bersiap sedia dengan sikat dan gunting dengan keadaan seluar pendek tanpa baju. tiba-tiba rasa macam misbun sidek masa hari tu.

" kita buat style apa ni Abon? abang Mat tengok kalau kita buat style GQ abon nampak hensem. ke nak buat style nipis kat tepi, nampak macam cina sikit. macam mana? "

" ikut abang Mat lah. janji pendek " Abon kasi freedom pada aku

tap...tap..tap...tap...bunyi gunting. rambut abon digunting dengan bergaya.

tap..tap..tap..tap....aku potong dengan bergaya. inilah kali pertama aku potong rambut budak.

tap..tap...tap..tap..esok Abon gerenti hensem...

tap..tap..tap...tap aku hanyut dalam keghairahan memotong rambut. stim pun ada

tap..tap..tap...tap..tap

tap

tap

tap

adoi......

arghhhhhhhhhhh...

arghhhhhhhhhhhh....

arghhhhhhhhhhhh..

tiba-tiba Abon menjerit. aku jadi panik.

gampang!!



aku tergunting telinga Abon.

Tiada ulasan: