Selasa, 7 Disember 2010

Salam Tahun Baru

dalam proses pembesaran dalam kehidupan yang serba ringkas ini, makhluk yakni manusia itu sebenarnya tak dapat lari dari melakukan kesilapan. silap itu merupakan satu proses pembelajaran yang menguntungkan manusia sebenarnya. lebih-lebih lagi jika silap itu akibat ketidak-ketahuan kita atau disebabkan kebodohan atau kejahilan.

dalam kebodohan dan kejahilan itu marilah kita sama-sama belajar untuk membaiki kehidupan kita ini. apakah, dimanakah dan bagaimanakah seharusnya nilai kehidupan manusia yang sebenarnya?

adakah nilai kehidupan manusia ini terletak pada gajet-gajet ciptaan manusia itu sendir? adakah nilai kehidupan manusia itu terletak pada berjaya atau tidaknya satu idealogi ciptaan manusia itu sendiri? atau nilai manusia itu terletak pada bebasnya manusia itu sendiri?

benarkah agama itu candu yang melalaikan dalam hidup manusia? siapakah karl marx? tidakkah dia bangga dengan darah yahudinya? tidakkah dia bangga bahawa agama yahudi itu merupakan salah satu agama dari langit?

jika silap, salah pikir, buntu pikiran, hilang punca, jatuh gaung, hidup tak aman, pikiran terawangan dan jiwa tak tenang. kenapa tidak kita berpikir tentang Islam atau sudah masanya kita berpikir tentang Nabi Muhammad?

Tiada ulasan: