Sabtu, 19 Jun 2010

nota dari gunung


hal ini memang syok. selepas orang gua musang mendapat syok maka orang-orang lipis perlu merasa syok bersama. ini cerita benar. ini cerita yang benar-benar berlaku dalam hidup orang lipis. ini cerita yang benar-benar berlaku dan menimbulkan rasa syok juga pada orang sungai koyan.

tiba-tiba aku rasa syok sama samy vellu. india mana entah yang buat geng anti samy. mesti india ni kuat dengki. mungkin mamat ni tak dapat projek jalan. mungkin mamat ni terpegaruh dengan cerita-cerita samseng madras.

ramai dah orang cerita kat aku tentang betapa dekatnya kuala lipis sama cameron highlands. dekat dia macam pergi bentong kata orang lipis. tak percaya dengan cerita-cerita dongeng macam ni maka lantas tanpa membuang masa aku mengambil langkah anarchy untuk ke cameron.

tanpa notis mesyuarat aku terus ajak abah, mak, adik-adik aku pergi sana. diorang semua terkejut. apa diaorang ingat PM sama anwar ibrahim jee ke yang boleh kasi kejutan. ini kejutan ala mahathir.

perjalanan ke sana simple. dari tempoyang menghala ke simpang kg brencang tak samapi 15minit. dari kg brencang sampai felda sungai koyan tak sampai 20 minit. dari simpang sungai koyan ke simpang ringlet dekat shell tu adalah dalam sejam. jadi tolak campur bawa kereta secara rileks-rileks semuanya dalam 2 jam. abah aku kata kalau sesiapa kaki pecut mungkin sejam setengah. laju lagi boleh pergi sejam. kesimpulannya jalan dari depan umah aku ke tanah rata adalah dalam 123km.

abah aku kata lagi. pm atau sultan pahang akan rasmi jalan ni tak lama lagi. berita ini betul2 mengembirakan aku. dalam negara malaysia kalau dengar sultan atau pm nak rasmi projek ini akan disiapkan dengan kadar orang berlumba lari. siang dan malam diorang buat kerja.

aku tengok ada satu jalan tu tak siap lagi. sebab tak siap lagi maka adalah dalam 1 kilometer kereta kena lalu tepi sungai. cabaran dia tak lah teruk sangat. tapi kalau musim hujan aku syak memang berdebar jugak lalu jalan tu.

untuk makluman anda juga. ada 10 jambatan yang dibina dalam perjalanan melalui hutan belantara ini. ada satu jambatan tu panjang dia buat aku kejut perut gak. panjang dia tak patut punya panjang. aku pikir mamat jurutera yang buat jalan ni memang terer. dalam hutan belantara yang banyak hantu dan jin serta perumahan bunian dia boleh bikin satu jambatan panjang dalam hutan yang menghubungi dua bukit tinggi.

lain-lain dah ok. cuba ada satu kawasan tanah runtuh diaorang tak kasi setel lagi. mungkin kena tunggu macam stadium runtuh kat terengganu. sampai hari ni tak ada apa-apa diaorang buat.

hari tu pp, mail dan budak-budak lain pergi makan malam kat cameron highlands. aku dengar rasa panas. rasa nak terajang ada. pergi pukul 7 malam. sampai 9 malam lepas tu makan nasik atas sana. dah dapat sedap sejuk terus turun dalam kul 12mlm.

ramai bapak-bapak lipis sekarang planning beli sayur kat cameron. lepas subuh tolak, sampai kat kea farm beli sayur. dalam kul 10 turun balik dan kul 1.00petang dah leh makan nasik sayur cameron.

aku memang panas dengar cerita tu. cuti merdeka aku cadang sama persekutuan nak sambut merdeka atas sana. sape nak join leh kasi nama. semua persekutuan boleh pergi kecuali amar. dia agak kerek sekarang.

ps: kelihatan kereta aku sedang melalui satu jalan bahaya untuk ke cameron highlands. aku ingat sebulan dua lagi jalan ni dah siap. siapa nak merasai cabaran lasak bersama keluarga trylah pergi sekarang.

ps2: serius, amar memang aku taknak ajak melainkan dia mintak maaf sama aku dan persekutuan.

1 ulasan:

Amar Amir berkata...

cilaka,gua nak ikut woi!