Isnin, 21 Jun 2010

keibubapaan

budak ni nama betul dia aku tak tahu. tapi sejak kecik aku panggil dia amar. aku syak dia lahir dalam tahun 1998 atau 1999. aku tak ingat mana. lepas mak dia habis pantang, mak akulah jadi mak kedua dia. sebab tu sampai hari ni dia panggil mak aku, mak.

masa tu aku menganggur dan sebagai seorang bekas pelajar diploma pembangunan manusia yang jarang pergi kelas dan banyak tertinggal hal hal belajar ni maka aku bertekad untuk study pasal manusia ni balik. nasib baik nota-nota fotostat masih ada dan amar inilah dijadikan ujikaji aku.

seingat aku ada teori sigmund freud yang simple seperti tentang pikiran bawah sedar dan tentang hal hal nafsu syawat. hal-hal nafsu nafsi ni kalau bahasa sains ialah teori psikoseksual kalau tak silap aku.

dalam teori tu kata sigmund freud mengatakan bahawa sumber keseronokan/seksualiti budak-budak yang dari baru lahir sampai 2 tahun ialah mulut. tak caya pergi letak jari kat mulut budak-budak. secara auto dia akan isap jari korang.

menjaga amar merupakan pengalaman paling cool dalam hidup aku. dalam dunia sekarang jarang anak melayu lelaki yang menganggur ambik peluang jaga anak orang. amar merupakan seorang budak pertama yang dijaga oleh aku serta dijadikan eksperimen saintifik dalam mengiyakan beberapa teori-teori tentang manusia yang aku sendiri ingat-ingat lupa.

hingga sekarang anak-anak aku juga telah aku gunakan sebagai uji kaji. cuba bab ujikaji seperti kata bidalan " anak seperti kain putih dan ibubapalah yang mencorakkannya sama ada menjadi yahudi, nasrani dan muslim " aku tak buat lagi. apa barang nak anak jadi yahudi sama nasrani. punk rocker pun aku tak bagi.

aku pikir yang mendidik anak-anak aku sekarang ialah belalang, hikayah putra shazlan, geng bas sekolah, detektif conan, geng ninja boy, budak sains sid, jam jim/jim jam and sunny? dan tuan haji aznil haji nawawi.

semoga tuan haji aznil dapat mendidik anak-anak aku dengan didikan 'siratulmustaqim'. harap-harap ada program agama dalam astro ceria.

ps: ok. aku follow aznil sekarang ni.

Tiada ulasan: