Sabtu, 25 April 2009

Lelongan Kopi Syarikat Dagangan Belanda

minum kopi memang sedap. dua tiga tahun lepas aku memang tangkap syahdu habis sama kopi colombia. sehinggakan aku ada buat blog nama kopisham lepas tutup ammosham satu ketika dulu. tapi aku dengar sape ada gastrik/angin tak digalakan minum kopi. so sekarang ni aku jadi peminum teh yang tegar.

salah satu negara pengeluar kopi dan teh yang terkenal di dunia ialah sri lanka. tapi aku serius tak tahu sama ada teh atau kopi yang menjadi satu hasil utama sri lanka. tapi seingat aku sri lanka ada teh ceylon sama kopi ceylon yang cukup terkenal. teh sri lanka siap ada jual kat cameron highlands kalau korang perasan.

sri lanka merupakan satu negara kecik yang terkenal. pertama kerana teh dan kopi, kedua kerana pasukan kriketnya, ketiga kerana gerakan pembebasan tamil eelam dan keempat ia merupakan tempat turunnya Nabi Adam dari syurga.

selain isu palestin, hal sri lanka merupakan satu hal yang penuh tragedi yang aku dengar sejak kecil. palestin dan tamil eelam merupakan satu berita yang cukup popular dan sakit telinga bila dengar. lepas rejim zionis membunuh orang awam palestin esok lusa mesti keluar berita gerila tamil meletupkan diri di tengah2 orang awam di sri lanka. aku pelik kenapa isu zapatista di mexico jarang-jarang keluar dalam tv malaysia?

majoriti kaum di sri lanka ialah Sinhala. kebanyakan daripada mereka beragama buddha. ada riwayat mengatakan bahawa kaum sinhala ini juga berasal dari india tapi aku tak tahu india dari belah mana. orang tamil merupakan minoriti di sri lanka dan kebanyakan daripada mereka beragama hindu. komposisi kaum di sri lanka tak sama macam malaysia. 70% rakyat sri lanka ada sinhala, tamil ada laa dalam 20% dan melayu toksah cerita ada tak sampai 1% , so bila dah besar maka secara autonya besarlah kepala mereka.

aku bukan nak mempertahankan tamil atau golongan minoriti. tidak sama sekali. keadilan tidak terletak pada besa atau kecilnya sesuatu kaum itu. sejarah mengatakan bahawa orang tamil di bawa oleh penjajah Inggeris ke sri lanka sebagai kerani dan sebagainya dan kebanyakan orang tamil memiliki ekonomi yang kukuh di sri lanka. mungkin atas sebab ini maka orang-orang sinhala merasa sangat jeles, dengki dan cemburu.

tragedi ini bermula kerana politik. sinhala tidak mahu BERKONGSI KUASA dengan tamil. mereka bersikap sangat racist terhadap orang tamil. orang tamil tidak diberikan tempat yang adil dalam kabinet, sistem pendidikan, ekonomi dan sebagainya. lagi satu kebanyakan tempat tinggal orang tamil ini merupakan satu kawasan yang tidak subur dengar ceritanya.

so sebab itu Fron pembebasan Tamil bersatu merasa jika politik dan rundingan gagal memulihkan orang tamil maka jalan terbaik adalah dengan melakukan pemberontakan yang bermula sejak tahun 1983 sehingga sekarang. google sendiri untuk cerita yang lebih sedap.

sebab itu secara personal dalam negara yang majmuk seperti malaysia ini maka amalan perkongsian kuasa perlu diteruskan bagi memberi keamanan dalam negara kita ini. pak abu, ali dan kassim pegang laaa kuasa sikit, ah chong dan ah seng kasi sikit dan muthu dan acapan kita kasi sikit. so aku rasa nilai perkongsian kuasa yang diamalkan pada hari ini merupakan satu yang cukup relevan.

sri lanka dan india merupakan satu negara yang menarik untuk dilawati. kebudayaan mereka unit, teh tarik aku dengar cerita dari utara india, roti canai dari selatan india, capati dari tengah india dan ayam tadori dari sepi-sepi india. aku agak kalau aku join tabligh mungkin dah sampai sana.

notakakis : lelongan kopi syarikat dagangan belanda atau Max Havelaar dikatakan merupakan karya asas yang membunuh kolonialisme di indonesia dan Pramoedya banyak suka sama karya ini. jika tuan dan puan ke kedai buku atau ke pesta buku antarabangsa dapatkan Pemikir keluaran ke 56. cari, bayar, baca dan pikir.

1 ulasan:

Pok Li berkata...

ada yang minum kopi untuk kurangkan gejala kecing tak tus.