Jumaat, 1 Oktober 2010

Alasan

hari ni dah 22 syawal. scene puasa 6 tak buat lagi. cita-cita nak puasa 6 memang dah tanam dalam hati. sejak setahun dua ni suasana syawal di Malaysia telah berada di satu tahap kenikmatan dan kesenangan duniawi. tetapi kenapa tv dan suratkhabar selalu keluar ayat " sambutan sederhana tetapi meriah..", setiap tahun ayat ni keluar.

bersyukurlah sebab hidup dalam negara Malaysia yang aman permai ni. setiap hari ada jemputan rumah terbuka sama orang kahwin. tahun ni kali pertama dalam dunia aku dengar ada jemputan orang kahwin pada 1 syawal. jemput rumah terbuka tu cerita lain. hari-hari orang jemput. selain orang jemput, pejabat-pejabat gomen juga membuatnya.

aku tak tahu sama hal ini merupakan satu alasan yang baik untuk tidak berpuasa 6. aku tengah pikir sama ada para pemimpin kita pada hari ini ada masa untuk berpuasa 6. bayangkan jadi PM atau Yb misalnya. aku pikir setiap hari ada jemputan macam ni. YB PAS aku taknak cerita. hal orang susah diaorang pikir ke tidak aku tak tahu.

ini betul-betul satu dillema bagi aku dan melayu-melayu baru yang berjaya dengan dasar-dasar ekonomi baru (DEB). kalau dijemput dan lepas tu kita cakap kita puasa, hal ini akan mendatangkan perasaan kecewa tuan rumah dan juga seperti menunjuk yang kita into 'orang-orang alim' dan seterusnya akan menyebabkan kita ditolak kedepan untuk jadi iman.

aku pikir ustaz-ustaz kena buat satu kursus seperti " bagaimana mengurus puasa 6 anda didalam bulan syawal? " atau "bidaah membuat rumah terbuka" atau " bagaimana untuk menjadi ustaz terbaik dalam rancangan tanyalah ustaz? " atau yang paling last sekali " kenapa radio IKIM dah jadi radio pop?"

3 ulasan:

Bijen M. berkata...

Member gua pernah plan nak buat kenduri 1 Syawal.
Pasal nak save cost.
Orang tak ramai datang.
Hari Jumaat pula tu.
Wahaha!

j or ji berkata...

itulah orang kata...nak seribu daya

terrarosa berkata...

Nikmat Tuhan kamu yang manakah, yang kamu dustakan ?