Selasa, 19 Oktober 2010

Melayu Kemboja - Hal 2

sebelum datang ramainya orang malaysia memberi bantuan kepada saudara muslim mereka di kemboja, kebanyakan masyarakat disini percaya bahawa hanya orang cham/muslim khrem sahaja merupakan orang yang memeluk agama Islam di dunia ini.

Kemboja di bawah Hun Sen dikatakan sangat bertoleransi dalam hal Islam di Kemboja namun yang demikian digossipkan bahawa tiada langsung peruntukan untuk perkembangan agama Islam dibawah bantuan kerajaan. maknanya kerajaan kemboja tiada elaun khas kepada guru agama islam, tiada bantuan khas kepada iman dan bilal dan tiada juga peruntukan untuk membina masjid untuk umat islam disini.

namun yang demikian dalam suasana letih di petang jumaat di tepi sungai mekong, gua masih lagi dapat mendengar suara azan berkumandang indah. satu benda yang sedap didengar dalam satu negara yang majoritinya merupakan beragama buddha.

dibawah pemerintahan Pol Pot, hampir 100,000 ulama islam telah dibunuh. mengikut cerita yang gua dengar asal dengar orang tu pandai jee pol pot bunuh, asal pakai spek jee terus kena tangkap, asal pakai serban jee terus kena sembelih. hal ini telah menyebabkan gua mempersoalkan tentang etika dalam komunis pratikalisme.

bersambung.

Tiada ulasan: