Rabu, 20 Oktober 2010

Kenangan entah apa-apa

pada satu hari aku dan kawan-kawan telah dihantar ke sebuah pusat membeli belah dalam kota phnom penh. aku tak tahu apa nama pusat membeli belah tu. sedar-sedar dari tidur-tidur ayam aku dapati kitaorang dah sampai. disebabkan semua turun maka aku pun turun tanpa apa-apa objektif yang nyata.

inilah malangnya apabila mengikuti pakej tour yang tak DIY. semua orang dah atur. kekadang rasa tak punk langsung. kekadang rasa macam VIP pulak. perasaan ini selalu menipu kita. sebab tu ziana zain menangis bila kena lempang dalam cerita sembilu.

sampai je situ semua pakat pergi tengok jam. aku merasa sangat hairan dengan hal ni. apa sedapnya jam kat sini aku tak tahu. orang-orang besar daerah jugak turut membeli jam ni. orang kata kalau orang tengok jam yang kita pakai ni mesti ingat harga dekat 11 ribu. disebabkan nafsu membeli jam takada maka aku dan kawan aku pun mendaki tangga-tangga supermarket ini. sedar-sedar dah sampai tingkat 4.

kat tingkat 4 ni orang kata ada jual ipad murah. tengok punya tengok harga dia kat 3 ribu jugak. disebabkan malas nak membeli maka aku dan kawan tengok iphone buatan china sambil membuat proses tawar menawar.

tengah sibuk tawar menawar tiba-tiba ada orang menjerit dan terus berlari turun. suasana macam panik giler. yang duduk tingkat 5 semua berlari turun. disebabkan panik jugak maka aku dan kawan aku pun berlari turun.

disebabkan terer maka aku sampai bawah dulu. perasaan macam tu macam celaka pulak rasanya. rasanya tak sempat langsung nak berzikir dan beristifar untuk mengingati tuhan. cara larian menunjukkan bahawa skill turun bukit guna kaki masih lagi ada.

disebabkan ramai orang panik maka aku pun bertanya dalam bahasa orang putih kepada akak-akak dan makcik-makcik ni yang turun berlari bersama aku.

" what happen? what happen? what happen? " aku bertanya steady

" i dont know laa sir...they run i run tooo..." jawab kakak tu.

aku tanya lagi kat sorang brader pengawal keselamatan. jawapan yang sama. pengawal keselamatan macam ni memang boleh dibuang kerja.

disebabkan keadaan dah ok. aku pun naik atas balik. hasil siasatan aku ada gas bocor kat tingkat 5. gas bocor tu macam bunyi bom meletup. patutlah orang panik.

sebenarnya dalam sejarah hidup aku tak pernah lagi suasana panik ni berlaku sepanjang melepak di mydin, giant, hanku jaya, pasaraya bilal, wakaf che yeh, pasal lipis, pasaraya active lipis dan central point lipis. disebabkan berada dinegeri orang maka aku pun ikut jadi panik. perasaan panik masa tu sebab dalam fikiran aku mungkin ada gempa bumi, gunung berapi, serangan al-qaeda, tembak menembak antara geng dadah mexico dan sebagainya.

panik memang tak patut masa tu.

1 ulasan:

Gee Carmen berkata...

wah.. ziana zain pon ada masuk dalam ini wayang gambar.

ok bro.. cool. i suke story ni. tapi kalo jadi lagi lari-lari macam ni.. run bebeh run!! kalo meletup itu mall.. tak pasal2 melayang nyawa. tak gitu??