Jumaat, 1 Oktober 2010

scene berborak dengan pakcik-pakcik

kalau kena gayanya pagi sebelum masuk opis aku akan melepak kat kedai Bakar. Kedai bakar ni kat sebelah Majlis Daerah Hulu Terengganu. tak tahu sebenarnya apa bende yang sedap makan kat kedai bakar ni. cuma sedap melepak sini pasal banyak hal boleh tahu pasal kejadian-kejadian yang berlaku dalam daerah. Bakar ni Pengerusi JKKK. kalau pengerusi JKKK mesti orang umno.

melepak kat kedai bakar ni aku jumpa macam-macam orang, biasanya jenis yang dah berumur. boleh kata semua jenis 45 tahun keatas. so bila 45 tahun keatas sepatutnya aku kena panggil pakcik. tapi apa kes aku guna "mung dan aku", rasa kurang ajar pulak tapi mesra rakyat bunyinya. ada doktor, ada kontraktor pakai kereta besar, ada kontraktor pakai wira, orang gomen pangkat besar, orang gomen pangkat bawah, pakcik-pakcik rela, orang politik pencen dan sebagainya.

tapi semalam masa aku lepak sama sorang pakcik rela ada satu benda yang true tentang apa yang dia cakap. katanya,

" duit banyak kalau tak sihat tak guna. yang penting sihat tubuh badan. duit boleh cari..."

lepas tu aku tengok banyak tak patut dia makan tapai. tapai ni orang cakap boleh buat sakit badan.

aku geleng kepala sambil bercita-cita nak jadi petani.

Tiada ulasan: