Selasa, 8 Mac 2011

Soalan No 4 kepada Weng Hickey Of Your Brain dari Neon Zine yang diterbitkan pada April tahun 1999.

4) "DIY OR DIED" 'DIY OR BYE-BYE" boleh dikatakan bahawa slogan-slogan seperti ini banyak muncul dalam zine-zine kita, band-band dan juga orang perseorangan. apa pandang kau? adakah ini menunjukkan kita telah sedar tentang perjuangan etc? bagaimana cara penerapan nilai-nilai DIY yang berkesan agaknya? bagaimana pula dengan SCR? biarkan sahaja? Apa yang kau cuba maksudkan?

DIY adalah satu reaksi/tindak-balas punk/hardcore terhadap cara-cara perniagaan mainstream sistem yang hanya mementingkan untung semata-mata dimana kita ada control atas apa yang kita buat. dengan lain perkataan, penentangan terhadap sistem pada skala yang kecil. mungkin scene kita dah mula bukak magta dan sedar akan perjuangan, struggle dan etika underground yang sebenarnya dan mungkin ini satu trend yang mana mereka hanya ikut orang dan ikut kawan takut dikata tak cool kalau tak DIY.

Saya harap mereka-mereka yang melaungkan slogan-slogan DIY betul-betul yakin dan faham konsep DIY yang sebenarnya dari perspektif punk/hardcore. in other words they truly carry the conviction. kalau tidak nanti mulalah kita cuba nak justify/halalkan apa yang kita buat dengan mengeluarkan alasan-alasan kita sendiri. pada saya kalau seseorang/band/label tu betul-betul sincere dengan etika DIYnya, dia tak akan buat bende yang bercanggah seperti jual harga yang mahal atau harga tak fair dan gunakan mainstream distributors atau independent distributors yang beroperasi sama seperti apa yang mainstream atau major label buat.

Dia tak akan kisah pasal laku tak laku atau untuk mendapatkan pasaran yang lebih meluas dan sebagainya. saya percaya kalau seseorang itu betul-betul nak sesuatu barang/kaset, dia akan cuba mendapatkan dengan channel yang ada, kalau mail order, mail orderlah, tanpa harus menunggu ia terjual di Towel Records atau virgo, kita sanggup susah-susah order dari overseas..the whole idea is about being apart from the system NOT being part of the system.RESIST! cara yang berkesan ialah dengan melakukannya, too actually do it wisely like what ASAS Distro is doing. lead by example. terpulanglah kepada kita untuk menerima/mencontohinya atau tidak. apa yang saya maksudkan untuk soalan dalam hardcore newsletter berkenaan kenyataan saya tentang SCR " kita biarkan sahaja...." kita biarkan dia dengan dunia dia yang bukan sebahagian dari dunia underground scene kita yang sebenarnya. mungkin juga ia bermaksud biarkan dia mampus...? :)

2 ulasan:

Metal Sangap berkata...

jual cara d.i.y nie lepas la buat duit beli rokok haha.. kekadang pulang modal jer.. tapi puas la..

MARSLI N.O berkata...

Sdr Ammosham: Saya suka entri Sdr yang ini. Dalam sastera pun ada DIY juga. Saya juga dah buat sejak tahun 1980.

MARSLI N.O