Rabu, 30 Mac 2011

Cerita Pendek Melawat Asrama Perempuan

1996

masa itu tengah SPM. disebabkan SPM bukan segalanya-galanya maka aktiviti-aktiviti membaca dikurangkan. disebabkan masa tu tinggal pelajar tingkatan 5 sahaja maka pihak pengurusan sekolah telah membuka hanya blok 5 dan blok 6 sahaja sebagai penginapan kepada pelajar yang sedang ambik SPM.

maka dipendekan cerita blok 5 hanya untuk pelajar perempuan dan blok 6 untuk pelajar lelaki. cuma yang cool macam aku dan beberapa kutu yang lain lepak macam biasa kat blok 10.

maka dipendek lagi ceritanya maka pada satu malam datanglah perasaan boring tak patut untuk sebenarnya-benar. lagi pun masa tu aku tak tahu apa cita-cita aku sebenar, nak jadi polis ke, doktor ke, pegawai hasil dalam negeri ke, cikgu ke dan apa bende aku tak tahu. hari-hari kalau tengok buku pun boring pulak. makwe pulak masa tu datang bulan. kekadang emo entah apa-apa. maka aku pun boring.

tiba-tiba, dipendek-pendekkan lagi cerita, datang 2 orang kawan yang tidak boleh di sebutkan namanya ada sebab-sebab tertentu.

" mat, malam ni kita pergi blok 4 nak? " kata mamat A

" blok perempuan? menarik ni. sepanjang 5 tahun karier aku sebagai pelajar MRSM tak pernah masuk blok perempuan ni. jom, bab ni aku setuju " jawab mamat B ( aku )

" kita kena menyamar Mat, kalau boleh orang tak tahu kita sape. ni projek rahsia. kalau kantoi masuk u nanti MARA mungkin tak kasi kita biasiswa, " ulas Mamat C dengan penuh intelektual.

" ko jangan bimbang, aku pakai macam ninja, orang mesti tak perasaan itu aku, "jawab mamat B

" tapi aku takut orang dapat cam ko Mat, " mamat C menambah

" apasal? "

" diaorang perasan dahi mung yang jendul itu kot...ha ha ha " mamat A saje bikin panas

" pundek lu mamat A, lu dah hitam mesti orang tak nampak, malam ni aku cabar ko tak pakai apa-apa.." aku panas

maka dipendek-pendek-pendek lagikan ceritanya, pada malam itu mamat A, mamat B dan mamat C pergi melawat asrama puteri dengan hati yang berdebar, lepas tu datang syok, lepas tu suka, lepas tu rasa penuh gelak sedap dan lepas tu debor balik.

dan dipendekkan cerita, masa masuk U itu hari MARA tendang permohonan pinjaman belajar aku. sampai sekarang aku ada sedikit dendam sama MARA.

1 ulasan:

d u t a berkata...

vongok nye cite~ agGGGhcacjsbugifsc... kui kui kui... jap, call cikgu nik!