Khamis, 11 November 2010

Kerja Sebenar Gua

kerja sebenar gua bukan menulis. untuk menulis dan mengajak orang lain berfikir jauh sekali. mengajak orang berfikir merupakan satu hal yang amat payah dalam dunia moden pada hari ini. keterbukaan manusia dah semakin terhakis dengan kewujudkan laman-laman sosial untuk melahirkan ke'ujub'ban manusia.

gua bekerja dengan manusia. gua tak tahu kenapa gua memilih manusia untuk berkerja tetapi bukan dengan mesin. gua ingat kerja dengan mesin seperti enjin kereta dan lampu neon lebih senang dari bekerja dengan manusia. ini kerana mesin tiada konflik jiwa dan tak pandai memainkan perasaan manusia. mesin cuma tahu buat hal dan manusia boleh baiki mesin jika tahu kenapa hal ini berlaku.

manusia? mereka pandai buat hal. tapi amat susah yang amat untuk menyelesaikan hal. orang politik, orang agama, orang ekonomi, orang seni dan orang sastera memang tak boleh menyelesaikan masalah manusia. orang-orang ini semua pandai bercakap saje dan menjadikan hal ini lebih besar.

ramalan masa depan mengatakan bahawa berlakunya perang antara manusia dan mesin adalah kerana manusia itu sendiri dengki sama mesin dalam proses penyelesaian masalah. manusia dapat tahu bahawa mesin dapat menyelesaikan masalah atau hal mereka dengan mudah tetapi tidak bagi manusia. bagi mesin 1 tambah 2 ialah 3 tetapi bagi manusia 1 campur 2 belum lagi dapat 3.

inilah persoalan yang menjadi hal kepada kerja sebenar gua.

1 ulasan:

syafiqxsaifullah berkata...

lu sebenarnya kerja apa?
goem kan? hahaha.
komen Orang Kecil gua.
cuba-cuba saja..