Selasa, 6 April 2010

Selamat bersidang datuk-datuk YB

gambar ini diambik dengan menggunakan kamera 1000d aku semasa perhimpunan agung UMNO tahun lepas. disebabkan terer, hensem dan lapar maka aku dapat join sekali makan tengahari sama dengan diorang.

aku melihat politik daripada sudut kamera kerana fotografi dan politik merupakan satu seni yang serba mungkin. keindahan, kelawaan dan kecantikan sesebuah gambar dari kamera boleh ditafsirkan dengan beribu-beribu perkataan. begitu juga dengan politik. tindakan karakter politik juga melahirkan beribu-ribu "kata sedap/kata nista" dan dalam hidup ini benda yang paling sedap sekali ialah mengata.

politik juga merupakan tentang 'siapa mendapat apa, bila dan bagaimana?' dan begitu juga dengan fotografi kerana bila memegang kamera aku akan terpikir tentang persoalan siapa/apa yang nak ditangkap, bila nak tangkap dan bagaimana untuk menangkap?

politikus dan fotogritus merupakan manusia yang berseni. dan orang yang berseni sememangnya layak untuk menerima sebarang anugerah seperti anugerah bintang popular berita HAIRAN.

1 ulasan:

paiseh berkata...

seni x perlukan popular.. kamera lagi penting~