Isnin, 19 April 2010

Hal-hal Dunia - Blackberry

teknologi merupakan aplikasi daripada sains. itu je yang aku ingat kalau bercerita tentang sains. dalam sejarah pembelajaran KBSM dan KBSR aku memang tak into sains. kata-kata semangat dan motivasi daripada albert einstein pun aku sendiri tak tahu. yang aku tahu dia malas pergi sekolah. semangat malas pergi sekolah dia jee yang aku tiru.

dunia berpusing dengan cukup cepat. masa berganti-ganti. jumaat ke jumaat terlalu cepat. tak sempat lagi nak buat rumusan tentang khutbah jumaat yang lepas dah kena buat rumusan isi khutbah jumaat yang baru. masa berlalu dengan pantas dan aku syak masa merupakan sejenis makhluk.

aku nak buat rumusan tentang penggunaan teknologi yang aku pakai sekarang. menggunakan telefon memerlukan satu kajian yang kursus. perkara ini bukan perkara main-main. ia memerlukan satu hipotesis, kajian ilmiah dan juga memerlukan kritikan-kritikan yang membina.

telefon blackberry yang aku guna sekarang merupakan satu telefon terbaik selepas nokia 9300i yang pernah aku pakai. blackberry lebih sawan. nak kata nampak cool masa pakai tak nampak jugak. nak kata nampak rebel tak jugak, nak kata bohemia sangat tak lee jugak. tapi bila pakai nampak banyak duit sebab bil aku kena bayar dalam rm180 setiap bulan.

aku bukan nak rekeman sangat tapi aku nak beritahu bahawa jika blackberry dicipta oleh mamat yahudi mabuk mana, maka aku pikir mamat yahudi mabuk tu cool dan cute. blackberry juga tak melanggar akta penjanjian kg sekati dimana peranan calculator tidak dicabul seperti telefon-telefon lain. yang penting dalam penjanjian perang dunia ke-2 para syarikat telah berjanji tak akan buat telefon yang ada tv.

peranan telefon sekarang dah mengarut. daripada hanya alat untuk menelefon orang telefon dah jadi tempat untuk mengira duit (calculator), main game, kamera(gambar dan video) dan sebagainya. bukankah ini satu pencabulan kepada mesin kira-kira, kamera dan remote tv?

tidakkah kita sedar? bayangkan kalau satu hari nanti telefon jadi kunci pintu tak pun pengering rambut. ini sudah tentu satu pencabulan alaf baru kepada barangan dunia. adakah ini permulaan kepada peperangan antara manusia dan robot?

blackberry ada telefon terbaik bagi aku dan mesra alam. blackberry tidak menjadi mesra alam kepada para tokey-tokey balak yang terliur melihat hutan belantan.

power to the people!

2 ulasan:

tunbegia berkata...

haku pakai iphone jer, volleee kanns

salamm,

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o berkata...

aku masih guna nokia pisang ngan 3310 lagi