Khamis, 12 Februari 2009

dia dan rahsia kerajaan pakistan...satu cerita bila muncul hari bercinta...


" apek, koi le fat mike temerluh kalau awok nak tahu..."

aku kenal dia masa aku belajar upm tahun 1997 dulu. betul-betul baik dengan dia dalam tahun 1998 atau 1999. itu pun sebab kitaorang satu kolej. bilik aku tingkat 4 dan bilik dia tingkat 1. sebab penakut tidur sorang-sorang maka aku selalu melepak dan tidur dalam bilik dia ( mamat hardcore takpe takut hantu...)

dia mamat punk rock yang genius pernah aku jumpa. semua budak ijazah sains komputer yang aku tahu semuanya ada laptop tak pun komputer besar. tapi dia tak ada dan dia memang punk rock tak patut bila dia pakai kertas kajang berjela-jela untuk buat program C++.

sebab dia punk rock maka secara tak langsung dia juga ada banyak staf punk rock yang aku tak dengar. gua hardcore beb. layan muzik punk rock ni pun sebab dia banyak ajar aku dengar staff punk rock macam nofx, no use for a name, dan band-band punk rock seangkatan dengannya. biasa laaa dah menumpang bilik orang maka kita kena layan muzik yang dia dengar. jangan jadi belanda.

tiap-tiap malam sebelum tidur kitaorang akan bincang pasal scene, bincang pasal etika dan prinsip, bincang pasal band dan idealisme, bincang pasal otai-otai punk rock scene, dan kitaorang layan bende-bende yang serius sebelum kita orang layan bende-bende yang romantis yang bisa mencairkan jiwa kitaorang. biasanya bab-bab awek, masa depan, agama dan bab-bab cinta akan kitaorang bincangkan sebagai syarat yang kitaorang nak tidur.

dan satu malam dia pasang lagu siti nurhaliza sebelum tidur dan berkata,

" apek, kita pasang lagu siti nurhaliza ye, orang kabo kalau tidur dengar lagu awek nanti mimpi jumpa awek..."

satu hari aku masuk bilik dia senyap-senyap. biasa laa anak SB. kemahiran tu ada.

aku tengok dia sibuk menulis. biasanya kalau aku masuk dia akan sedar dan akan HAI sama aku, tapi hari ni dia kusyuk tak patut menulis.

pelan-pelan aku pergi belakang dia. ooo, tulis surat chenta rupanya

perenggang atas sekali bertulis,

" RAHSIA KERAJAAN PAKISTAN "

dan lepas tu ada lagu dari the smiths yang berbunyi,

" STOP ME IF YOU THINK YOU'VE HEARD THIS ON BEFORE..."

pehhh...menulis surat chenta rupanya..dia dok sedar lagi...tengah syok aku nak membacanya dia pandang aku dan perasaan yang aku tengah curi baca suratnya dan kitaorang pun gelak..aku pun tanya laa surat untuk siapa ni. lepas tu dia kata adalah sorang budak yang dia minat.

lepas tu, 2 - 3 minggu lepas tu(mungkin sebulan) kitaorang menjalani kehidupan sebagai seorang pelajar, punk rockers dan orang islam yang beriman.

satu hari aku pun macam biasa kitaorang akan pergi makan malam bersama. biasanya jalan kaki. hari tu dari awal berjalan sampai akhir balik bilik dia sungguh happy dan semangat sekali. macam-macam dia cerita, percaya pada anarchy laa, sambil berjalan menyanyi lagi kuat-kuat laa dan sebagainya. aku rasa biasa dan tak syak apa-apa pasal kehappyan dia petang ni.

.
.

tapi malam tu aku masuk bilik dia macam biasa. dia tak ada dalam bilik. aku pelik. sepatutnya time-time macam nie kitaorang dah borak hal-hal biasa. masa tu telefon bimbit tak ada. yang ada telefon bimbit masa tu kira canggih laa. nak sms memang tak dapat. lepas tu aku tanya roomate dia. mana dia? and roomate dia jawab..

" tadi mak ayah dia ambik dia bawak balik berubat.."

fuck aku kata. berubat apa kejadahnya. sakit apa? takkan isap rokok sekotak sehari dah kena sakit jantung. usianya muda lagi.

lepas tu roomate dia cerita macam-macam hal pasal dia. roomate dia kata dia macam tak betul. kejap-kejap suka, kejap-kejap menangis, kejap-kejap happy dan kejap-kejap sad.

fuck aku berkata dalam hati.

tak puas hati aku call rumah dia. masa call adik dia angkat. orang temerluh kata adik dia cun. tapi sebab aku profesional dan tidak berkawan dengan lelaki sebab dia ada adik cun aku pun tanya mana dia? lepas tu adik dia pun jawab seperti yang aku dah tahu jawabnya.

"pergi berubat"

lepas tu tiba-tiba jadi kecoh. semua orang temerluh dan mentakab tanya aku. kenapa leh jadi macam tu?

aku tak reti nak jawab apa. aku buntu. selama nie ok jee. kalau nak kata bab duit. dia mana selalu pinjam duit dari aku. nak kata bab study dia genius. takkan sakit sebab banyak sangat layan lagu punk rock?

dan aku terpikir tentang surat rahsia kerajaan pakistan dia. sebab chenta?

hidup ini palat kalau bab-bab ni boleh menyebabkan orang jadi tak sihat. aku syak awek yang dia syok tu tak nak ke dia. awek tu dok cinta dia balik. awek tu menolak cintanya. mungkin sebab terlalu mengharap maka dia jadi macam tu. itu hipotesis aku.

aku rasa seluruh jiwa dan raganya untuk awek tu. dia belajar rajin-rajin mungkin sebab tu. dia sembahyang mungkin dia berharap agar tuhan buka hari awek tu untuknya. itu hipotesis aku yang kedua.

hidup memang palat bunyinya bila awek yang kita minat tak minat kita balik. banyak lagu chenta punk rock mencatatkan betapa palat dan pedihnya penolakan cinta. macam ramlah ram selalu kata, kau kunci cintaku didalam hatimu...steady laa kak..

macam gampang! henry rollins pernah berkata. mana chenta? mana kesunyian? mana kepalatan chenta? mana? mana? ke mari dan akan ku patah-patahkan dia.

si dia entah kat mana sekarang ni. dengar katanya sedang berkerja dengan komputer.

ps: ini kisah benar. kalau buat filem memang letup. gambar diatas dilukis pada tahun 2006 dengan menggunakan perisian paint.

notakakis: ada satu fatwa yang telah dikeluarkan berkaitan dengan sambutan hari kekasih. sambutan itu jelas haram bagi orang-orang islam kerana sebabnya boleh baca di SINI. nak ucap cinta dan berkasih boleh buat hari-hari. tapi tak salah kalau layan video clip nie song from craig armstrong dan elizabert frazer yang berjudul this love. jumpa lagu ni masa layan cerita cruel intentions satu ketika dulu.



3 ulasan:

pipiyapong berkata...

babi..gua ingat lu suruh baca sebab kisah cinta lu..

abdullahjones berkata...

stUff amo,bukan stAff. siasia UPM :)

j or ji berkata...

hehehe...stuff.

dalam movie tu nanti lu jadi hero.
PP jadi mamat berubat tu.

sesuai tak?