Ahad, 16 Mei 2010

hidup anak muda!

peranan yang perlu dimainkan oleh pemuda dalam sebuah masyarakat bukan sahaja setakat menjadi mat motor bila orang besar masuk kampung dan menjadi pemegang bunga mangga. ini peranan belia 70 an dan 80an.

golongan muda perlu berani. sejarah dalam mendirikan negara bangsa dan menuntut kemerdekaan negara telah bermula sejak lama dan dimonopoli oleh orang-orang muda. sejak melaka jatuh ketangan portugis sudah berjuta-juta nyawa orang muda menjadi wira negara.

sikap melawan anak muda adalah aset penting negara. bukan hanya negara malaysia. tapi mana-mana negara dalam dunia.

sayyid qutb pernah berkata bahawa di negara mesir itu bukan minyak yang paling penting, bukan kapas yang paling bernilai dan bukan terusan suez harta yang paling berharga tetapi golongan pemuda dan pemudinya.

anak muda perlu meraikan kehidupan ini. pergilah bermain muzik. pergilah masuk tabligh. pergilah mendaki gunung. pergilah menjerit melahirkan ketidakpuashatian terhadap sistem. pergilah merempit. raikan kehidupan ini dengan penuh kebebasan tapi ingat anak muda, raikan kebebasan ini dengan penuh tanggungjawab.

bangkit anak muda!

ps: menjadi rebel dan berani tidak bererti kita ambik kereta mak/abah/kakak kita tanpa pengetahuan mereka dan bawa kawan-kawan kita jalan pusing bandar. lari dari polis merupakan satu tindakan berani. lari dari mat rempit jugak merupakan satu tindakan berani. langgar kereta orang lepas tu lari juga merupakan satu tindakan berani tapi tak bertanggungjawab. kebebasan ini perlu diraikan dan kebebasan ini perlu dipertanggungjawabkan.

Tiada ulasan: