Khamis, 14 Mei 2009

Politik - Seni Serba Mungkin

ada satu malam aku layan awani astro. sekali sekala layan hal-hal politik ni sedap jugak. malam tu cerita pasal People's Progressive Party (PPP). dalam bahasa melayu aku tak pasti sama ada perkataan people itu digantikan dengan nama penduduk atau rakyat.

masa nak habis rancangan ada satu cadangan yang menarik yang aku dengar dari Datuk M.Kayveas. dia ada cadang agar barisan nasional tu dijadikan satu parti. bubar UMNO, bubar MIC, bubar MCA, bubar PPP dan tubuhkan PARTI BARISAN NASIONAL.

betul jugak cakap dia. kita bercakap hal 1 malaysia. 1 malaysia tu apa bende kalau dalam hal parti kita tak bersatu? kita nak anak kita bersatu dengan masuk sekolah wawasan, suruh ibu-ibu bersatu, bapak-bapak bersatu tapi bila hal politik kita tak boleh bersatu. masing-masing dengan hal dan agenda 'perkauman' masing-masing. Kayveas cakap bukan aku cakap.

aku pikir sistem dua parti boleh kita buat slow-slow. macam amerika dan UK. kalau tak puas hati sama parti buruh, boleh tukar dengan konservatif. jika benci sama demokrat boleh kasi tukar dengan republikan. so apa kata kat malaysia kita wujudkan PARTI Barisan Nasional dan PARTI Pakatan Rakyat (Barisan Alternatif) misalnya. so masing-masing parti boleh bincang dan perjuangankan KEPELBAGAIAN HAL dalam negara tapi perlu diingat bahawa sistem dua parti dikatakan tidak akan berlaku dan berjaya jika masing-masing STILL punyai perasaam perkauman yang tebal dan jiwa agama yang sempit.

konsep ni bagus sebenarnya. macam konsep ying dan yang. syurga dan neraka. pahala dan dosa. baik dan buruk. panas dan sejuk. kiri dan kanan. depan dan belakang. setuju atau tak setuju. bagus atau tak bagus.

aku pikir sudah tiba masanya untuk sistem dua parti kita praktikkan di malaysia. jika anda bimbang akan 'kontrak sosial' yang menjadi asas kepada pembentukan negara malaysia ini terjejas ekoran daripada pembentukan sistem dua parti, maka apa salahnya kita panggil para pemikir dan cerdik pandai untuk membincangkan tentang isu ini. aku cadangkan kita kekalkan Kontrak Sosial dan amalan perkongsian kuasa yang diamalkan sekarang sebagai asas dalam menjalankan sistem politik dua parti ini.

bukankah politik adalah seni yang serba mungkin?

ps: ini bukan tulisan serius. sumpah makan sate 20 cucuk!

2 ulasan:

Pok Li berkata...

adakah penganut-penganut parti di malaysia ini bersedia. :)

Pok Li berkata...

adakah penganut-penganut parti di malaysia ini bersedia. :)