Rabu, 11 Jun 2008

sesibuk subang

dulu subang cukup membingaikan. hari-hari kapal terbang lalu atas kepala. aku yang duduk situ sekali sekala masa belajar dulu pun rasa bingai semacam. dulu masa kecik-kecik semangat nak cari duit lebih memang ada. keinginan kebendaan cukup tinggi. pernah kerja satu hari kat holiday villa dan aku jugak pernah kerja berminggu-minggu stesyen minyak subang. tahu tak stesyen minyak esso kat area sunway pyramid tue? ha, memang sah aku pernah kerja situ dulu.

serasa-rasa aku, subang dulu dan subang sekarang lebih kurang sama jee. sama sibuknya. masa aku turun subang hari tue, aku jadi gelisah gelaman bila sebut subang.

" nak pergi subang? jem tak patut situ.."

adik ipar aku kahwin sama orang situ. rumah diaorang kat area 3K Hotel. adik aku duduk kat area lepas mydin mall. apa kejadah namanya tempat tinggal diorang aku tak tahu.

lepas puas berjalan KL, kita orang cari hotel kat area subang. macam biasa cuti sekolah semua hotel habis. nak berkhemah memang tak ada tempat yang selamat. rezeki ada satu bilik kosong kat 3K tue. hotel murah so aircond dia pun jenis murah, tv pun kena panggil house keeping mintak area tv.

malam tu lepas cheak in, adik ipar ajar makan malam. orait. makan laa apa-apa pun. janji kenyang. adik ipar bawak jalan makan kat carrefour subang. lepas makan sedikit sebanyak, balik hotel balik. cadangan nak pergi ambik mak ayah aku yang kebetulan datang KL umah adik aku. tapi masalah pengangkutan adik aku telah selesaikan. maka secara autonya malam tue aku boleh rehat awal.

boring duduk bilik aku lepak bawah. cool. kat bawah 3k hotel ni ada a&w. dalam kul 11.00 malam aku turun cari makanan. nak makan ayam tak sedap. nak minum rootbeer bahaya. banyak asid. last2 aku order waffer. lama giler menunggu.

aku hairan. hairan dan mendebarkan. dalam pukul 10.00 - 11.00 malam. mereka bersama mak, ayah, opah, datuk, abang long, kak de dan anak-beranak lain-lain keluar makan kat fast food ramai-ramai. bukan kat a & w jee tapi kat banyak tempat semua macam tue. diorang tak belajar sivik kesihatan ke? tak baca panduan kesihatan hamid arsyad ke? tak ada pedoman tentang piramid makanan ke apa? dah laa aku malas nak mengumpat tentang cara hidup makan diaorang.

esok, lepas makan. aku dan bini cadang nak pergi zoo negara. satu tempat yang aku tak pernah pergi. tapi kena pergi uitm shah alam dulu ambik pelekat kereta dulu. sampai shah alam dalam pukul 11.00 lebih. lepas makan aku dan bini melepak kat Mcd shah alam. dalam suasana azan jumaat berkumandang aku masih lagi steady maca surat khabar sinar harian. bagus paper nie. pkr ke, umno ke, dap ke, mca ke semua dapat liputan yang adil.

lepas anak aku dapat bermain di mcd sepapan dua..agak lama juga. aku menuju ke masjid shah alam. memang tak ada rezeki cari parking, cari punya cari punya cari, bilal dah panggil sembahyang. memang tak ada rezeki nak dengarn kutbah jumaat hari tu.

lepas solat jumaat memang cadang nak pergi zoo negara. tapi keadaan cuaca tak menentu.

" kalau shah alam hujan renyai-renyai, area zoo negara mesti banjir kilat " congak aku dengan confident seraya mencadangkan pada bini aku agar kita lepak sunway pyramid je petang tue.

rasanya dah berkurun tak pergi sunway pyramid. boleh sesat jugak rasanya. masa kecik-kecik dulu pergi sana pasal nak tgk orang main ice skating jee. nak main haram duit tak ada. tgh-tgh berjalan ada satu pameran jual meja makan yang siap ada aquarium ikan. harga mahal tak patut, meja makan yang 6 orang duduk dia jual dalam RM 8,000. yang meja kopi tu dalam 5,000. mahal gila tapi lawa. nanti laa dah kaya sikit aku beli. tapi beli kosong, tak termasuk ikan sama air.

puas melepak, damia nak makan KFC. budaya pemakanan yang tidak sihat. tapi disebabkan anak aku kecik lagi maka dia dibenarkan makan KFC. tengah-tengah makan adik aku sampai. rupa-rupanya dia kerja kat maybank dalam sunway pyramid tue. aku ajar dia makan KFC, tapi jawapan yang aku terima membingaikan,

" besham, akak bukan taknak makan kfc tapi akak lepas meeting ni pun makan KFC jugak.."

bingai, lepas meeting makan KFC. orang lepas meeting makan nasik minyak ke, nasik dagang ke, nasik ayam ke, kuih karipap ke, mee goreng ke, mihun goreng sama air milo o atau sirap pandan. ini makan KFC. aku memang tak ada cita-cita nak duduk KL kalau macam nie.

lepas makan, aku bawa damia masuk kedai mainan sama kedai buku, ambik buku belajar melukis satu dan beli satu anak patung barbie. jadi laa buat kenangan.

malam tu aku tidur rumah adik aku kat subang jugak. rumah dia lepas mydin mall subang tue. masuk kedalam lagi. seingat aku jarak dari hotel 3k ke rumah adik aku tak sampai 1o kilo rasanya tapi nak sampai situ ada laa kat setengah jam jika jem tak seteruk rasa dan mungkin cecah berjam-jam kalau jem sesangat. sah tak ada cita-cita nak aku kerja di kota-kota besar.

jalan jauh-jauh meletihkan. malam tue tidur agak awal memandangkan pagi esok kena bangun awal nak ke uitm shah alam.

bersambung ( shah alam bandar putar-putar)

Tiada ulasan: