Jumaat, 6 Jun 2008

melawat Kuala Lumpur


hujung bulan lepas aku dipanggil untuk satu peperiksaan. bini pulak cuti sekolah dan anak pun tak sekolah lagi. kebetulan pulak adik ipar aku ada konvo kat uitm. so dengan rasa gembira aku dan bini pun planning untuk bercuti-cuti malaysia ke Kuala lumpur.

kuala lumpur? sebut nama dah rasa goyang. sebelum bergerak ke kuala lumpur, bini aku dah kasi service baik punya enjin sama aircond kereta aku. maka secara gembiranya aku akan membaca kereta dengan penuh keriangan ke kuala lumpur. tol? takpe aku support? minyak? takpe nanti boleh claim.

28/5 pagi kami bertolak slow-slow ke kuala lumpur. tak ada apa nak di kejar. aku periksa keesokan harinya. sebagai seorang pemandu yang berhemah dan berhati-hati kita orang sampai ke tempat penginapan iaitu Hotel Seri Petaling dalam jam 7.00 malam. kawasan sini memang happening habis. lebih kurang macam kat area Kl International Hotel kat Chow Kit tu. tapi aku tgk sini kawasan cina ramai. melayu pun jauh-jauh ada laa kedainya. Malam tue aku bawak anak dan bini round ke serdang. tempat belajar lama. kasi lawat desa serdang, seri kembangan dan makan di kawasan seri serdang. satu kawasan yang menjadi port makan aku dulu masa belajar kat UPM. malam tue anak aku sibuk menangis nak pergi tengok 'fish'. memang salah satu objektif utama ke KL ialah ke aquaria KLCC. so, dengan kaedah psikologi yang tinggi aku berjaya menyakinkan anak aku yang kita akan tgk 'fish' tu sama-sama esok.

aku perasan bilik aku kat hotel seri petaling nie duduk sebelah dengan masjid seri petaling. korang tahu tak tempat bende nie. dulu masa aku belajar upm. aku pernah ikut sorang brader tabligh lepak kat masjid nie. tapi aku sedikit hairan pasal aku tak dengar bunyi azan subur pagi tue. selalunya kalau rumah tepi masjid mesti wajib dengar azan subuh nie...tapi confrim hari tu aku tak dengar pun azan subuh dari masjid tue. ke masjid tu ada perjanjian sama hotel ?

pagi lepas ambik periksa yang aku buat secara tidak bersungguh-sungguh. kita orang dah plan untuk ke midvalley. cari hotel area situ. lepas tue naik LRT pergi KLCC. aku call adik aku. tanya dia jalan ke midvalley. dia gagal menunjuk arah dengan baik. last-last aku jumpa Kl central. takpe, parking kereta kat sini dulu naik LRT pergi KLCC then kita cari midvalley lepas nie.

cuti sekolah orang memang ramai tak patut kat Kl central. dengan pengalaman lama semasa berada di KL, kitaorang dapat duduk dengan steady dalam LRT ke KLCC. ramai sungguh nak ke KLCC, apa yang best kat KLCC aku pun tak tahu.

sampai KLCC, dengan rasa lapar kita orang pergi makan dulu. sekali sekala nak jugak rasa makan tempat mahal-mahal. nasik beriayani aku harga kat RM15 dan nasik beriayani bini aku dengan harga RM 10. "diaorang kena bayar sewa mahal, sebab tue makanan diorang mahal." itu satu teori yang aku rasa boleh dipakai sebab apa makanan kat KLCC mahal.

habis makan perjalanan ke Aquaria memang jauh. aku rasa ada dalam satu kilometer. bini aku yang mengandung 7 bulan membebel secara solo. nak masuk sorang RM 28. kanak-kanak 3 tahun ke atas aku tak ingat. kakak counter boleh buat muka confused bila aku cakap anak aku ni belum lagi 3 tahun.

harapan mengunung aku untuk melihat keindahan aqua KLCC sedikit berkecai. terus terang aku cakap underwater world langkawi lebih comel dan lebih menarik. per10 aku boleh kasi 6 setengah jee kat aquaria KLCC nie. tapi kalau korang nak tgk pirana. korang boleh datang tgk. kekadang aku tgk view atau hiasan coral2 kat sini tak menarik hati sangat. so tak nampak macam underwater. tak macam langkawi.


boring dengan Aquaria. aku cadang nak blah cepat-cepat. nak cari bilik hotel. bini and anak aku dah letih. aku betul-betul rasa kecewa sedikit sama aquaria ni. tapi baju2 dia boleh tahan. boleh tahan menariknya dan aku angkat 3 helai.

anak aku dah mengamuk nak tidur. mungkin letih sangat berjalan sambil tengok fish. dalam LRT damia dah tidur. sampai Kl Central ada dekat sejam aku melepak sambil damia tidur dalam suasana hujan yang lebat sambil kilat-kilat berdentum-dentum bunyinya.

dalam perjalanan balik aku try cari hotel area Chow Kit. JEM TERUK! last-last kitaorang jumpa jugak Midvalley. bini aku kata dia letih sangat. so, cadang nak tidur area midvalley terbantut pasal esok nak pergi Shah Alam. lepas pikir sedalam-dalamnya. kitaorang ke Subang Jaya dan cuba cari hotel kat sana. Summit penuh, Sheraton dan Holiday Villa pun penuh. tapi kitaorang bernasib baik pasal jumpa satu hotel bajet murah kat area subang. nama dia 3K. ok laaa...nak makan kat bawah ada A&W. malam tue, adik ipar aku ajar makan kat area Carrefour. letih seharian berjalan aku tertidur sambil layan cerita Penarik beca..." oh amran, bawalah aku lari amran...."

bersambung...cerita ceriti tentang subang dan shah alam.


" lain kali papa bawak pergi underwater world langkawi...sini tak best sangat..."







3 ulasan:

Jorji berkata...

gila penat..dah sampai kl sentral,pergi lak chow kit lepas tu ke subang???
lainkali..mintak direction dari aku..insyallah selamat. :)

Ahmad Belia berkata...

jorji, ini semua angkara pp. gua hello dia satu haram panduan tak betul. takpe lain kalu aku abik no telefon kau

Tanpa Nama berkata...

Berapa org dah anak sham?