Isnin, 3 Mei 2010

wanderer

beberapa minggu lepas aku balik lipis. syok gak balik time-time tak ada musim ni. biasanya aku balik lipis bila musim cuti sekolah sama musim cuti raya.

pagi tu aku melepak sama abah aku dan jeman kat kedai ayam bakar dekat stesyen keretapi.

tiba-tiba abah aku bukak story.

" jeman, abang mungdulu cita-cita dia taknak kahwin. lepas tu nak berjalan satu dunia..."

aku tersenggih-senggih sambil melayan utusan malaysia. macam mana abah aku boleh ingat story zaman aku pakai gelang kat kaki.

betul. itu satu cerita betul. itu satu cita-cita aku yang dah lama aku pendam. berjalan satu dunia merupakan satu projek yang sampai sekarang masih lagi tak jalan-jalan. projek ini memerlukan ringgit malaysia yang agak banyak.

masa tu dalam tahun 1997 hingga tahun 2000 masa melepak di hameed restoran central market aku selalu mendengar kisah-kisah mengembaraan mat mat indie seperti nazeri heartcore, aki weng sama akem. kekadang tu kalau ada rezeki lebih sempat jugak melepak sama mat-mat hardcore indie dari luar negara yang sampai kuala lumpur.

memang syok layan cerita dan pengalaman diaorang. kalau lepak dengan nazri heartcore melayan cerita pengalaman mengembara di indonesia merupakan satu cerita yang suspen. kekadang hati ini jadi berdebar-debar dan cerita akan disambung lepas pergi toilet.

ada satu mamat tu entah nama sape pernah cerita pengalaman mengembara merentas pulau australia dan terus melepak sampai timur timor. lepas tu join sekaki memperjuangan kemerdekaan timur timur. cerita dia memang sedap tapi aku dah lupa nama dia. masa tu isu dan hal timur timor memang tengah panas.

mengembara ini memang syok. semalam aku ada bincang sama bini aku untuk mengembara satu dunia dengan family naik kereta. tapi lepas berkira-kira aku pikir mungkin lepas anak-anak dah besar takpun mungkin lepas habis bayar pinjaman bank rakyat.

aku pikir aku akan berkereta mengeliling satu dunia. dari malaysia naik ke thailand, masuk burma, bangladesh, india, pakistan etc. tapi aku pikir nak melalui iran, iraq sama afganistan ni susah sikit. mungkin ada jalan darat lain untuk ke turkey dan seterusnya ke eropah. tapi sekarang aku pikir macam mana nak pergi amerika dari eropah? letih gak pikir hal ini dari dulu. perkara ini akan digoogle nanti.

pergilah mengembara. belajarlah dari dunia. aku teringat mak aku pernah tanya kenapa pakai gelang kat kaki. lepas aku jawab

" pakai gelang kat kaki merupakan satu protes terhadap kezaliman kepada puak puak asli di mexico dan seluruh dunia."

mexico memang aku kena pergi nanti.

3 ulasan:

terrarosa berkata...

projek ini memerlukan ringgit malaysia yang agak banyak....

itu jer ker ?
body yg mantap dan solid....
tak perlu ker ?

mannmusa berkata...

angan yg panjang...cita-cita yg indah...capaian yang sukar....

baik berangan dari tidak...sebab setiap yg nyata tu pernah timbul dalam bayangan....

j or ji berkata...

projek itu hanya perlu beli tiket ke eropah,pastu dia berjalan sendiri.