Isnin, 29 Jun 2009

Kemanusian

Hari-hari aku melalui sekolah ni untuk ke pejabat. tapi semasa aku nak menulis blog ini aku lupa apa nama sekolah ini. Dalam dunia ada 3 benda yang payah aku nak ingat. Pertama nama jalan, kedua no telefon dan ketiga nama orang yang jarang-jarang aku jumpa. tipikal!

Sekolah ini terletak dalam kawasan Manir, Kuala Terengganu. Apa yang menarik tentang sekolah ini ialah motto besar yang berbunyi " mendidik manusia dengan kemanusian". Jika ada anugerah guru besar cemerlang, maka akan aku hadiahkan anugerah tersebut kepada guru besar yang bersetuju untuk meletakan motto tersebut.

Jika mahu mendidik manusia dengan kemanusian maka amat wajar filem The Punisher : War Zone dijadikan satu bahan pengajaran wajib dalam sistem pendidikan negara. Filem arahan Lexi Alexander ini merupakan satu cerita yang paling panas, penuh darah serta elemen keganasan yang sejati.

Keganasan dan seksual merupakan satu elemen asas dalam kehidupan manusia. Tetapi kerana manusia itu tidak rasional pikirannya maka keganasan dan seksual itu dijadikan satu alat. keganasan halal dan seksual halal serta keganasan yang haram dan seksual yang haram merupakan elemen-elemen yang menganggu pemikiran sedar dan tidak sedar manusia sejak zaman dahulu kala lagi.

Rasanya tidak salah jika elemen keganasan dan seksual itu dilampirkan bersama dalam filem-filem, drama serta novel dan juga cerpen-cerpen di Malaysia. Apa salahnya jika elemen ini dipaparkan dan mengapa perlu penapisan? Adakah filem yang ganas mempengaruhi keganasan perilaku manusia?

Adakah penjahat-penjahat dan pembunuh-pembunuh di Malaysia terpegaruh dengan cerita-cerita seperti Natural Born Killers, Scarface, Interview with Vampire atau Castello (filem malaysia)?

Tayangkan saje aksi ganas dan seksual dalam tv. Selepas tu banyakkan iklan. Setiap 10 minit kita letak iklan agar rakyat tak sedar bahawa filem itu penuh dengan keganasan dan seksualiti. Kaburkan pemikiran mereka dan jika tidak mahu kaburkan pemikiran mereka maka kita biasakan rakyat dengan keganasan dan seksualiti. Lihat sahaja rancangan gusti di kaca tv sekarang. Rakyat dan biasa tengok orang kena pukul dan aksi menghairahkan para diva-diva gusti yang seksi dan besar buahnya.

Jika mahu memanusiakan manusia di Terengganu maka amat wajar untuk dirikan satu panggung wayang disini.

notakaki : Ini semua jika manusia itu rasional pemikirannya.

ps: Aku keliru dengan pengunaan istilah MJ. Michael Jackon ke? MaryJane ke? atau Marijuana? Sila guna nama penuh untuk mengelakan sebarang kekeliruan.