Selasa, 21 April 2009

take the power back!

" jamoh-jamoh laa makanan tu. jangan dok pikir sangat, hok mati mati. bukang boleh hidup balik " kata polis yang bernama mahadi tu.

" semua orang mati. doh masa dia sampai. masa kita sampai jugok nanti " sampuk kawan aku zaidi.

" ye laa, kita ni satu hari mati jugok. hari ni hari dia. hari kita dok tahu lagi " pakcik yang duduk sebelah aku tadi berkata dalam nada penuh keinsafan. anaknya baru 17 tahun. mati eksiden. terbabas lalu melanggar tiang eletrik. belakang kepala pecah dan meninggal ditempat kejadian.

aku pandang dia. aku pandang kawan aku zaidi. aku pandang timbalan pengerusi JKKK yang ada. aku pandang polis yang bernama mahadi tu dan selepas tu aku pandang siling cafe hospital.

" cafe ni kena letak aircond. sedap sikit minum air " kata zaidi

kami berada di unit forensik hospital kuala terengganu. melawat sorang mangsa kemalangan maut yang berlaku berhampiran dengan rumah kawan aku zaidi. zaidi muda merupakan seorang rakan sekerja aku yang menjadi calon bagi dewan undangan negeri bukit payung, terengganu dalam pilihanraya ke-12 tahun lepas. calon BN dan tewas dengan majoriti sebanyak 165 undi dalam pilihanraya yang lepas.

selepas tewas, kerajaan negeri lantik dia sebagai pegawai penyelarasan DUN(PP DUN). pegawai penyelarasan DUN ni kira macam wakil BN dikawasan dun tersebut. taraf macam YB tapi bukan YB. semua peruntukan pembangunan untuk DUN tersebut akan disalurkan melalui pejabat beliau.

sebagai PP DUN kerja dia macam YB. jumpa rakyat, melawat rakyat sakit, kalau mati pergi melawat dan kalau rajin sikit ikut sampai kubur. aku tengok semua YB style macam tu. masa pakcik zamani meninggal hari tu pun kat tempoyang, muka YB Rahman ADUN Padang Tengku muncul jugak hari tu.

" kita tak boleh swastakan hospital. segala usaha untuk mengswastakan hospital perlu ditentang. kesihatan adalah tanggungjawab sosial kerajaan. " aku berkata-kata

" ramai manusia yang cuba jadi anarki tak dapat nak jadi anarki bila menyentuh soal hospital. ini pulak nak swastakan hospital. kapitalis brengsek sungguh " aku membebel

" pergi hospital nak terima rawatan bayar seringgit. kalau pergi klinik swasta paling murah rm15 " entah sape berkata-kata selepas tu.

aku tengok pakcik tu. aku teringatkan cerita John Q. ada satu ayat daripada filem John q yang aku ingat-ingat lupa.

katanya lebih kurang " bukan aku yang akan kebumikan anak aku, tapi anak aku yang akan kebumikan aku "

hari semalam ada beberapa moral yang boleh dimoralkan dalam jiwa, hati dan perasaan :-

1. naik motor pakai helmet. peraturan yang kerajaan buat ada baiknya.

2. tak ada mak ayah yang tak sayang pada anak masing-masing. semua bapak macam john
Q. percayalah...so sayangilah mereka balik nanti.

3. segala bentuk pengswastaan hospital perlu ditentang.

4. makan kat kantin hospital murah. 6 orang makan tak sampai 30 ringgit.

5. sesapa nak cari jodoh pergi hospital. misi ramai dan doktor muda pun ramai.

5 ulasan:

Penanam Sayur berkata...

Dapat jodoh di hospital tak?

en_me berkata...

misi ramai doktor pun ramai, nak dapat ajal kat hospital pun boleh jugerrr.. kannns

Basuh Baju berkata...

hahaha senag tak nak ngorat misi dan doktor?

Pok Li berkata...

Kita tidak pernah tahu bila hari malang kita. So, berhati-hati di jalan raya.

j or ji berkata...

kehidupan boleh jadi satu kepelikan,misteri dan ironi.