Selasa, 28 April 2009

people of the sun

cerita selsema babi begitu mencemaskan. panik satu dunia. panik juga berlaku di Kg Sekati, Manir, Kuala Terengganu bila kedua-dua anak aku kena selsema. babi tak ada kat sini tapi kambing sama lembu punya kandang memang ada. aku jadi steady bila aku dapat tahu bahawa selsema babi ni tengah berlaku kat mexico, amerika dan kanada sikit-sikit. setakat hari ini tiada ahli keluarga dan juga jiran-jiran pergi ke mexico. tengok telemovie mexico adalah kot.

aku menuntut para pemenang hadiah nobel dalam hal-hal kesihatan haiwan dan manusia untuk mencari vaksin penyembuh kepada penyakit selsema babi ni. nama pun tak sedap. harap benar para ilmuan dan cerdik pandai yang ada di fakulti Veterinar UPM yang dapat waran juta-juta dari kerajaan malaysia untuk cipta ubat kasi babi tak kena selsema.

mexico dikatakan mempunyai politik yang stabil di dunia. mexico pernah jadi sebuah negara yang anarki selama 30 tahun sejak 1910. antara nama yang glamer dalam bab-bab memberontak ini ialah zapata. nama penuh yang betul yang lebih sedap boleh digoogle sendiri. nama zapata diabdikan dalam satu kumpulan pemberontak mexico yang terkenal yang diberi nama Tentera Pembebesan Nasional Zapatista. mereka dikatakan memperjuangan keadilan untuk masyarakat dan suku kaum Mayan.

hal ehwal zapatista ini banyak diceritakan melalui lirik lagu oleh kumpulan rage against the machine. satu kumpulan muzik yang cukup terkenal didunia sehinggakan mak aku pernah berkata,

" mung nak marah ke mesin basuh ke? "

aku tak faham kenapa banyak sangat kumpulan pemberontakan di kawasan amerika selatan. sejarah amerika selatan tak ambik port sangat. itu belum cerita kumpulan pemberontakan kat bolivia lagi, colombian lagi dan negara-negara yang berhampiran mereka. adakah kerana antinya mereka kepada kapitalis yang menindas maka mereka muncul memberontak? dan persoalannya siapa yang menaja mereka?

sambung cerita pasal hal ini lain kali. hari ini aku ke tasik kenyir, hulu terengganu untuk program sayangi flora dan fauna. lepak sana 3 hari 2 malam. buat program untuk belia dan beliwanis yang kita sayang kat hulu terengganu ni. siapa kata kerajaan tak sayang belia?

power to the orang ulu!

notakaki: tabligh ada sampai mexico?

4 ulasan:

Pok Li berkata...

Tasik kenyir. Tak ajak kawan ke yop.

one love berkata...

swine flu! serammm wo!

amANI berkata...

mekasih mat sebab datang melawat.

selamat berpiknik.

OTAI (Otak Tenang Akal Inovatif) berkata...

org maxico ramai ke melancong di KT tu... jaga2 mungkin ada bawa buah tangan... virussssss