Isnin, 1 Oktober 2012

Tok Mat


dipendekkan cerita Tok Mat ni jenis manusia garang. prestasi garang dia dalam usia emas ni pun boleh dibanggakan. ada satu hari aku naik kereta dengan tok mat, dia bawak kereta sebab aku jenis kurang mahir bawak manual.

tiba-tiba ada sebuah kereta buat onar pintas kereta dia tanpa mengikut peraturan jalan raya. sebab dia bekas polis maka secara auto dia menjadi marah. dah tok mat macam biasa kejar kereta wira bikin tu dengan kancil manual biasa. aku geleng-geleng kepala tanda kagum. namun syukur dia dah tua dan tak aku rasa kondisi badannya membuatkan dia malas nak marah marah sangat.

masa kecik perkara paling sedap dalam dunia bila tok mat pergi out station. masa tu punya laa enjoy hidup. main bola dalam hujan ok, balik lambat maghrib ok, cari biji getah masuk hutan ok dan main terup sampai tak ingat dunia pun ok. ok laa sebab masa tu budak budak.

tapi sekarang ni bila pikir balik garang tok mat ni ada asas-asas yang jitu untuk diikut. tapi sebagai bapak yang belajar pembangunan manusia aku jenis tak apply garang-garang ni kepada anak-anak aku. sebab apa aku taknak anak aku tak happy bila aku balik rumah. 

tapi bila kita tak garang tapi bini kita garang, kaki anak kita boleh sampai kepala kita. korang faham tak? anak aku berani tumbuk perut aku tapi tak berani nak cubit mak dia. korang nampak tak berapa tak garangnya aku?

notakaki : tugas hakiki tok mat sekarang ialah hantar aku pergi stesyen keretapi pukul 5 pagi dan ambik aku pukul 9 malam. entah garang ke tidak dengan tugas hakikinya sekarang.

Tiada ulasan: