Isnin, 24 September 2012

pos-punk-hc-rock

aku memang rindu nak menulis dalam blog ni. aku rindu sangat. blog ni macam satu ruang yang bebas untuk kita menulis apa yang kita suka. ya benar, apa-apa yang kita suka. aku suka tulis dalam blog sebab ia merupakan ruang kebebasan untuk kita menulis. asalkan apa yang kita tulis ni tidak menghina orang lain. aku ada konsep kebebasan yang sedap. aku tak ingat mana dan dari mana aku belajar tentang konsep kebebasan ni. masa aku belajar sains politik dulu, aku mendengar banyak maksud tentang konsep kebebasan, keadilan dan kesamaan. sebab aku tak peduli sangat maka aku tak ingat.

 "kebebasan tu boleh aku takrifkan dengan berjalan-jalan sambil menghayunkan setinggi mana pun tangan kita asalkan tangan kita itu tidak terkena kepada badan or tangan orang lain, tapi apa gunakan menghayunkan tangan kita itu tinggi-tinggi jika tuhan dah jadikan hanyunan tangan kita itu ala kadar" hari tu sempat jugak aku melihat aktiviti seorang lagenda punk rock hardcore yang aku kagumi iaitu Ian Mackaye. kalau korang tak tahu sape ian mackaye korang boleh google. google adalah tuhan pengetahuan di internet tapi jangan laa sembah google. takada paedah. aku kekadang rasa macam hamba google sehinggakan satu hari bila semut masuk telinga aku, aku lantas google " bagaimana untuk mengeluarkan semut dari dalam telinga.." banggg....google ada jawapannya.

 Ian mackaye berusia 50 tahun pada hari ni. dalam usia 50 tahun ni aku perati dia membuat kerja-kerja sukarela untuk golongan belia yang berumur 25 tahun kebawah dan fokus kepada kerja sukarela yang berkaitan dengan muzik dan juga art. kalau rajin boleh google the VERA Project. dalam satu dialognya Iac Mackaye ada bercakap tentang punk. ia dia kata dia masih lagi punk dan dia kata punk tak mati. punk adalah idea dan satu ruang. ruang untuk berfikir, ruang untuk meluahkan idea dan ruang untuk memcuba potensi diri dan sebagainya. kekadang aku pikir sekolah bukanlah sesuatu yang punk. dan semalam lepas aku berfikir secara laju ada mujurnya aku aku kenal punk masa dulu. dalam hidup manusia malaysia kearah menjadikan malaysia negara maju ni kerja-kerja sukarela ini merupakan satu kerja-kerja yang jarang-jarang orang ambik serius.

masa aku mula masuk kerja dulu dalam tahun 2001, ramai orang kata kesukarelaan dalam persatuan belia dah mati. yang ada cuma kesukarelaan berbentuk prepaid. ada duit ada sukarela. takada duit takada sukarela. bende ni memang real. bila aku tengok The Vera project aku dapati ada senarai penderma-penderma dalam menjalankan aktiviti-aktiviti kesukarelaan ni. memang panjang senarainya. kekadang aku pikir Ian Mackaye macam sell-out je. aku pikir je. aku tengah pikir. dan aku pikir Ian Mackaye tak berapa nak bebas dalam umur 50 tahun.

Tiada ulasan: