Selasa, 24 Mei 2011

Kepentingan Berpersatuan Belia (Bahagian Akhir)

pada satu hari tengok bola(lebih kurang pada satu hari pada zaman dahulu), gua bawak kereta kecik gua. kereta kecik gua ni jimat minyak tak patut. kalau harga minyak naik, gua boleh senyum lagi. gua harap minyak naik sampai tak ada bunyi subsidi dah. biar padan muka orang melayu.

hari tu terengganu lawan pahang piala FA. pahang pulak kalah. pahang ni betul2 buat gua keliru. dah tak ada ke orang lain selain dollah salleh sama zainal abidin? zainal abidin tu jurulatih sape? jurulatih pahang ke jurulatih dollah salleh? dollah saleh tu sape? jurulatih zainal abidin ke jurulatih pahang?

selepas tengok bola gua turun pergi tempat parking. nak start kereta jee terus tak boleh. gampang. bateri mati.

tiba-tiba datang budak-budak belia yang memang gua kenal. gua apa lagi mengadulah nasib kat diaorang. lepas tu datang lagi 2 -3 kumpulan budak2 belia yang gua kenal jugak, lepas tu datang lagi budak belia, lepas tu datang lagi ramai. gua syak ada dalam 38 orang. muat satu bas.

dengan tak susah hati maka kereta kecik gua tu diaorang tolak dalam 20 orang. maknanya ramai yang membantu. tu tak kira yang tolong pergi beli air, beli keropok, telefon mekanik, cari wayar api dan sebagainya.

sejak daripada itu gua berazam nak tubuh lagi banyak persatuan belia.

Tiada ulasan: