Jumaat, 5 Ogos 2011

Kenangan Scene-Scene Puasa Masa Lampau

gua sebenarnya ada jugak rekod beberapa scene puasa yang berlaku dalam hidup gua yang masih gua ingat. ini betul punya scene puasa. scene puasa dalam pp punya blog tu lu jangan percaya sangat. boleh jadi bidaah nanti.

waktu kecik = ni memang satu scene puasa yang true. dia punya power betul2 melekat dalam hati. masa tu gua duduk kat flat tempoyang. gua ingat gua start serius pose ni dalam darjah 3-4. tapi gua bertuah sebab bapak gua ni jenis liberal walaupun dia kerja polis. tak macam mak gua jenis tegas tak patut. bapak gua selalu sangat kasi semangat kat gua macam, " lapar? kalau lapar pergi lah makan...tak tahan buka jee ok..." tapi mak gua jadi batu penghalang..mak gua selalu sebut " jangan nak gada-gada..ada 2 jam lagi ni..."

masa kecik dulu ada satu cerita sedap namanya Rumah Kedai. itu hari gua ada borak sama Harun Salim Bachik kat facebook. ada laa dalam 2 tahun lepas. gua ada cerita sama dia pasal Rancangan rumah kedai ni. gua kata gua tak puas hati pasal sepatutnya ada cerita tu kat tv. abang harun kata steady jee.." itu tv3 punya right tu..payah laa sikit.." sekarang ni sejak Abang Harun jadi Presiden Persatuan artis ni gua tengok dia dah jarang online FB.

scene asrama penuh = gua ingat gua jadi pelajar terbaik dan rajin puasa masa tingkatan 1 sampai 3 jee. seingat gua masa tu gua betul2 puasa dan ikut arahan tuhan. tapi masuk jee tingkatan 4dan 5 gua jadi menyombong pulak nak puasa. kena pulak masa tu hidup ni lebih kepada nirvana, muzik alternatif, rokok, percintaan alam remaja dan kebencian kepada add math dan ilmu kimia.

scene universiti = masa belajar universiti dulu gua tengok bab2 puasa ni agak patuh jugak walaupun bab solat gua agak fail. gua syak sebab gua straight-edge masa ni. lagu pun gua berkawan dengan budak-budak universiti yang rajin sembahyang, dengar nasyid dan bukak email dakwah selalu. gua syak sebab tu time ni gua puasa.

paling syok masa tu perjalanan mencari juadah berbuka puasa boleh sampai Kuala Lumpur, tapi paling power pasar ramadan kat Bandar Baru Bangi sebab gua syak masa tu awek-awek dakwah pengajian Islam UKM selalu turun beli kat situ. kekadang gua jugak selalu turun cari juadah buka pose kat Seri Serdang. bukan apa kekadang jumpa rakan sekuliah yang selalunya gua tak jumpa diaorang masa berkuliah. maklumlah, belajar malas.

scene menggangur = gua syak scene masa ni agak jahanam cerita dia. nak kata pose ada hari gua pose. nak kata tak pose gua pose. disebabkan menganggur dan tak buat apa2 gua selalu jugak terkena ceramah dari abah gua. masa tu abah gua cukup anti dengan cara gua pakai rantai kat kaki. dah tua ni liberal dia dah tak berapa sangat.

tapi scene masa menganggur ni merupakan satu scene dimana Championship Manager merupakan satu permainan yang melapangkan hati.

scene kerja = scene kerja masa bujang ni merupakan scene true. masa ni duit banyak. kereta tak pakai lagi. tapi gua hairan sebab gua tak ada pilihan nak beli apa untuk masa berbuka. balik-balik nasi kerabu..balik nasik kerabu..gua hampir dipanggil Mat Nasik Kerabu oleh rakan sekerja gua. tapi scene kerja ni orait sebab ramai NGO panggil kitaorang ke Jamuan berbuka puasa persatuan diaorang. paling gua boring kena berucap sebelum masjid buka pose. tak power betul.

scene sekarang ni malas gua nak cerita. bulan pose jee gua layan google earth. hari2 sampai tu kekadang boring tengok bumi sendiri. nasib baik google sediakan planet marikh sama bulan. harap 2-3 tahun nanti gua boleh google matahari sama jupiter.

Selamat berpuasa!

1 ulasan:

Hazwan berkata...

keje ape main google earth hari2?