Rabu, 25 Mei 2011

Memahami Manusia

satu hari gua main MIRC. untuk makluman tuan-tuan dan puan-puan gua start chating MIRC sejak tahun 1997. masa tu dunia teknolgi Tun Mahathir baru kasi nak naik. tahun 1997 berduyung-duyung orang masuk Diploma Sains Komputer kat UPM. no dua paling ramai ialah kos gua iaitu Diploma Pembangunan Manusia.

budak Sains Komputer disebabkan dia belajar pasal komputer dia punya kerek tinggi sangat. namun yang demikian kerek diaorang jadi kurang bila budak-budak yang gagal matrik masuk Diploma Sains Komputer. apa barang orang 'rejek' masuk belajar komputer. sepatutnya jadi jurutera JKR.

masa tu email ni tengah meluas. selain email yahoo sama email hotmail, gua turun ada email doramail. lepas tu verspamail, rocketmail. dan macam-macam jenis email. tapi sekarang gua tengok susah betul nak cari email-email yang unit ni. email paling kodi ialah email kerajaan, 3 bulan sekali diaorang suruh tukar password.

dulu nak memahami manusia ni senang. tengok jenis email yang dia pakai. kalau pakai doramail budak ni kartun sikit orangnya. kalau pakai verspamail budak ni trendy sikit, kalau pakai email universiti sah budak ni pelajar universiti.

sekarnag susah nak memahami manusia. yang ada blog tutup blog. yang ada facebook main tutup bukak blog. gua tak faham betul. gua ingat sebab tu robot perang sama manusia dalam 20 atau 30 tahun lagi.

gua sendiri tak faham kenapa hasrat gua nak cerita pasal MIRC boleh sampai ke perang manusia robot.

Tiada ulasan: