Ahad, 8 Mei 2011

Another Side of Tok Mat

orang tempoyang panggil abah aku Tok Mat. kalau ikut teori kemanusian dalam organisasi gelaran Tok yang digunakan dalam masyarakat marhain Malaysia menunjukkan bahawa Tok itu seorang yang tua atau orang lama dalam masyarakat tersebut.

namun yang demikian, walaupun tua, Tok Mat bukanlah pendukung utama humanisme iaitu manusia yang mementingkan pemikiran yang rasional dan nilai sekular. ini adalah kerana mengikut pengetahuan aku, Tok Mat merupakan rakan sekelas kepada Timbalan Menteri Besar Kelantan sekarang iaitu Dato Ahmad Yakup.

tapi kekadang aku merasai kagum dengan keupayaan mengingat abah aku. satu hari sedang duduk melepak abah aku akan bukak cerita lama seperti,

" bukan kau dulu taknak kahwin ke? lepas tu berangan nak travel satu dunia? mana semangat kau sekarang? "

satu hari masa duduk dalam kereta sambil kasi semangat pada jeman dan jeri abah aku bukak cerita,

" abang kau dulu pergi interview kerja entah sape dia pinjam baju, seluar sama kasut hitam. setiap kali interview pergi pinjam kasut orang. cuba laa syukur sikit sekarang ni.."

paling power abah aku cakap,

" abang kau ni orang panggil apek, kat mana cinanya entah..."


gampang...hari ini hari ibukan? pasal apa aku cerita pasal Tok Mat?

notakaki : sambut hari ibu gua rasa macam bidaah jee...

1 ulasan:

Hamed G Gur berkata...

aku ingat tok mat menteri tu..