Isnin, 7 Februari 2011

Kewajiban Mentaati Pemerintah Yang Zalim

dulu aku ada baca satu buku. buku ini ada kaitan dengan hal-hal realisme dan ada hubung kait antara Al-Gazel atau Iman Al-Ghazali. aku sendiri tak tahu kenapa aku suka sangat sebut Al-Gazel daripada Al-Ghazali. mungkin nama dia boleh bawak dalam Akedemi Fantasia lepas ni.

disebabkan ditulis dalam keadaan ingat-ingat lupa maka tolonglah jangan serius sangat ketika membaca tentang hal ni. ada sesetengah orang menjadi serius apabila melihat kesalahan orang sunni dan menjadikan kesalahan orang sunni itu sebagai justifikasi yang kukuh bagi mempertahankan hak asasi orang bukan sunni. keh keh keh ini dah merepek.

seingat aku realisme ni satu pendekatan paling cool dalam politik. kekadang aku tengok realisme ni bila masuk dalam politik jadi jahat tak patut. bila sebut tentang politik maka tak lain tak bukan tentang hal kuasa. " siapa mendapat apa, bila dan bagaimana" merupakan satu hal persoalan kuasa yang besar sangat persoalannya. " BUAT APA SAHAJA UNTUK BERKUASA" merupakan satu kesimpulan cool tentang realisme.

giler, menulis dalam keadaan bersila ni buat kebas kaki. perangai macam ni takleh di ajar.

bersambung

Tiada ulasan: