Selasa, 1 Februari 2011

demokrasi bukan Islam?

aku ingat apa yang berlaku di Tunisia itu hari dan Mesir sekarang ni akan merebak ke seluruh Tanah Arab. hal ini juga akan merebak ke Arab Saudi. Negara-negara arab yang diwujudkan selepas kekalahan empayar Othmaniah hasil bantuan negara-negara asing akan mengalami kelam-kabut.mana-mana yang kuku besi, pemimpin makan daging kambing hari-hari akan digoncang oleh kuasa rakyat.

walaupun aku into sains politik tapi hal-hal politik asia barat ini aku tak reti sangat. kekadang aku selalu berpikir ini semua sebab depa semua taknak tolong orang palestin. doa orang yang dianiaya tuhan akan makbulkan.

Arab Saudi sebagai sebuah negara yang banyak keturunan nabi-nabi mungkin tengah bergoncang juga pikiran raja-rajanya. dah la bola sekarang tak terer. diaorang mesti berdebar pasal demokrasi akan datang ke Arab Saudi.

kekadang aku pikir negara Islam sebenar adalah Arab Saudi dan Arab Saudi bukan negara yang amalkan demokrasi. maka secara auto demokrasi itu bukan Islam? betul tak. jika bukan Islam mengapa demokrasi mesti disokong dan dipuja?

gelombang demokrasi sedang melanda dan ini mungkin salah FACEBOOK.

2 ulasan:

Rin berkata...

aku rasa dulu penah blaja pasal demokrasi vs sistem syura..

poyotito's berkata...

memang betul, salah facebook!