Selasa, 30 November 2010

kenapa perut saya besar?

aku dulu kurus kering. gile kurus. muka cangkung macam orang tak makan dan kepala nampak besar dan jelas kejendolan dahi aku. aku tak kisah orang panggil aku mat jendol. salah satu sebab utama ialah peribahasa selalu menyamakan jendul itu dengan mahathir.

tahun 2001 aku masuk kerja gomen. disebabkan aku kerja dalam hal ehwal orang muda dan hal-hal yang suka-suka maka secara auto kat opis aku ada sebuah gimnasium. orang kata orang "gemuk sangat" dan "orang kurus sangat" menang sesuai untuk masuk gim. orang yang kurus boleh membina otot-otot dan orang yang gemuk boleh memecahkan lemak-lemak dalam badan.

dengan kesedaran yang tinggi dan masuk gim secara percuma maka aku pun start main gim secara slow-slow. aku ingat memang slow2 je aku main. kalau korang nak tahu main gim ni ada seninya.

contoh seninya ialah apabila korang buat perut hari ini, maka esok dan lusa janganlah korang membuat hal berkaitan perut. ini boleh mendatangkan kecederaan pada perut anda. dulu dengan ilmu yang serba sedikit kerana intenet tak laju, maka aku buat senaman perut hari-hari. hal ini diakui oleh bini aku yang pada masa tersebut merupakan pelajar praktikal dibawah aku.

so itu salah satu sebab mengapa perut aku besar sekarang.

Tiada ulasan: