Ahad, 28 November 2010

Jambatan Bengkok

aku ingat isu jambatan bengkok ni dah selesai. tapi tak selesai-selesai jugak. puas jugak aku pikir tentang hal ni. hal ni kalau tak selesai baik-baik boleh jadi macam korea utara sama korea selatan.

korea selatan sama korea utara tu sama bingai. aku ingat isu idealogi ni tak habis-habis bincang lagi. dari kecik sampai aku besar isu idealogi ni merupakan satu idea bingai yang selalu dibincangkan secara intelektual. adakah ini anjakan paradigma?

beberapa tahun dulu aku pernah try untuk masuk scene intelektual. maksud aku yang real punya intelektual. daripada persoalan falsafah, idealogi, politik, ekonomi dan sebagainya. last-last aku perhatikan bahawa kekadang intelektual ni merupakan satu barah kepada kepada otak dan manusia yang asyik berpikir ini sebenarnya tiada upaya dalam membuatnya.

aku pikir aku tak berminat dengan intelektual. aku berminat dengan bende yang sangat real sepeti pergi kerja pagi balik kerja petang, petang ada masa pergi gim, ada masa pergi sembahyang jemaah kat surau atau masjid,baca yassin malam jumaat, pergi tahlil rumah orang, baca Alquran jika pandai, orang kahwin pergi tolong, orang sakit pergi lawat, ada masa bawa anak berjalan-jalan dan jika ada duit pergi merantau ketempat orang.

tetapi aku sendiri tak tahu kenapa sampai sekarang aku ada masalah sama kapitalisme.

Tiada ulasan: