Ahad, 11 April 2010

Cinta Buatan Asrama Penuh Kembali

satu petang lepas habis mengajar budak-budak main bola baling kat Sekolah Orang Kaya Haji aku melepak kat Central Point. sebagai cikgu sekolah sandaran tak terlatih aku masih lagi mengekalkan ciri-ciri sebagai cikgu sandaran terbaik di lipis.

belum parking betul motor ada mamat jerit kuat-kuat kat aku.

" woi cikgu apek..."

jeritan dia macam gampang. entah babi mana yang menjerit macam tu. aku tongkat satu kali dan terus memaling muka dengan wajah seorang cikgu yang cintakan ilmu pengetahun.

" woi.." aku jerit balik.

celaka. mamat asrama penuh tu rupanya.

" woi cikgu, babi lu apek. gua dengar cerita lu jadi cikgu kat orang kaya haji. lu gajar apa? ini asal pakai macam cikgu pj ni? ko yang punk ni pun boleh ajar orang ke? macam mana pejabat pelajaran ambik ko jadi cikgu ni ? "

soalan dia punya laa banyak. macam celaka rasa. aku jawab cool.

" rezeki bro. semuanya dah ditentukan oleh Allah. aku terima je. ko apa cerita? bila nak kahwin? ko dah tua ni. "

sikap membakar memang jadi senjata utama aku. kitaorang berjalan ke kedai aji. mamat kedai aji ni pun dah tua. bila entah nak kahwin.

" faking laa apek. lu ingat senang ke nak kahwin ni. sekarang kos mahal. minyak naik harga. kalau nak bertunang kena bayar wang perdahuluan dulu kat lipis ni. susah cam ni. " dia kasi penjelasan.

" ala ko carilah awek kelantan la. tak payah bayar advance. " aku aksi cadangan.

" masalahnya sekarang pek aku pikir aku nak cari orang lipis " mamat tu dah tak sedap hati, rokok dikeluarkan, api dinyalakan dan asap sepul-sepul bahasa keluar.

" aik, awek jiran siti nurhaliza apa cerita? bukan main rancak aku tengok ko dating kat clifford. siap bawak guard lagi. jaga situ pun ada jugak cerita kat aku. " aku ambik rokok sebatang. nyalakan api dan asap aku try keluar ikut telinga.

" ah malas laa aku cerita pasal awek tu. tak ada feeling. ramai sangat budak alternative nak kat dia. budak yang main skate tu nak. budak yang jaga cc atas tu nak. budak taman permai pun nak. aku malas nak jiwang sama budak sekolah. lagi pun dia budak sekolah harian biasa. darjat pendidikan kitaorang tak sama. " mamat tu hirup cendol dengan cool.

" bod laa ko. ko memang selalu memainkan perasaan gadis-gadis. ginilah. aku ada sorang awek. dia rakan sekerja aku. cikgu sandaran jugak. orang lipis dan anak polis. macam mana? ko nak? aku leh rekeman. cam ne? "

" anak polis tu? aku kenal. giler ko. dia dah tua laa bro. kenapalah lu rekeman yang dah tua ni? cam ass je perangai. gini ko leh tak cari awek yang ada ijazah. lepas tu pakai kereta dan dalam bank ada duit dalam 10 ribu. cam ne? "

" macam celaka perangai " aku cakap depan dia.

mamat tu serius. aku pun serius.

" siti nurhaliza amacam? dia kaya beb dalam bank entah berapa juta dia ada. amacam? gua leh rekemen. "

" jangan pek, ex awek gua dulu sebelah rumah siti. banyak dah perkara siti tahu pasal aku. aku tak mahu pisang berbuah dua kali pek " mamat tu diam sambil isap rokok dan hirup cendol.

aku diam.

" pek, kali ni ko belanja ye. ko dah cikgu sekarang. kaya raya. simpanan kwsp mesti banyak. "

aku mengangguk lemah, blah dari central point dan melajukan motor aku dan seraya berkata,

" budak asrama penuh bodoh-bodoh rupanya..."

1 ulasan:

Linglung berkata...

nak tunang kt lipis kena byr advance?? gila babi..kat rompin xdek pon..haha

http://akulinglung.blogspot.com