Jumaat, 13 Mac 2009

saya sayang "bahasa" jawi saya

teknologi adalah implikasi kepada sains. gitu laa apa yang aku belajar masa kecik-kecik dulu. masa dulu-dulu subjek sains masa kat sekolah rendah ialah alam dan manusia. kelas alam dan manusia kekadang rasa seronok sebab kekadang belajar bawah pokok, tepi longkang dan kat kantin sekolah.

masa tu bahasa yang digunakan ialah bahasa melayu. sebab banyak bende yang belajar dalam bahasa melayu rumi. maka sampai hari ini bahasa inggeris aku berterabur sama macam jawi aku. inggeris tu boleh laa sikit-sikit. kalau pergi england setakat nak tanya mana jalan pergi anfield dan tanya arah kiblat sembahyang boleh laa kot. bab jawi toksah cerita. baca satu ayat dah rasa macam kena darah tinggi.

ok aku memang tak reti baca jawi. yang pertama sebab tak ada tanda atas, bawah dan depan. yang kedua mungkin sebab semua pendidikan masa zaman kecik-kecik dulu dalam tulisan rumi dan mungkin sebab masa kecik banyak sangat ABC dari alib ba ta.

6 tahun lepas sekolah-sekolah dah start belajar matematik dan sains dalam inggeris. inggeris amerika ke inggeris british ke aku tak tahu jenis belajar bende. salah satu alasan yang aku dengar ialah ia merupakan satu kaedah yang terbaik nak mantapkan bahasa inggeris.

lepas 6 tahun bantahan jadi kemuncak. ramai orang komen sudah-sudah laa mengajar sains dan matematik dan sains dalam bahasa inggeris. dari cikgu-cikgu sampai mak ayah dalam pibg sampai sasterawan negara suruh kerajaan berhenti mengamalkan amalan yang salah ini. diorang kata apabila sains dan matematik diajar dalam bahasa inggeris maka bahasa melayu terhapus secara perlahan-lahan dan lumpuh sebagai satu bahasa ilmu pengetahuan.

pada tahun 2003 iaitu kira 6 tahun yang alu. aku ada buat penyelidikan amatur dalam bidang sains sosial yang bertajuk "kesan penggunaan bahasa inggeris di dalam matapelajaran sains dan matematik pada peperiksaan akhir tahun di kalangan pelajar tahun satu di Sekolah Rendah Kebangsaan Kepong, Kuala Terengganu" Sekolah ini kira sekolah pinggir bandar. tak kampung tak bandar.

try tgk kajian aku kat sini. ada aku save dalam savefile. kajian simple dan amatur. tapi dapatan ini aku rasa real. budak-budak tahun satu yang belajar sains dan matematik tak ada masalah nak score.

yang menjadi masalahnya yang aku tengok ialah bila sebut sains dan matematik dibelajar dalam bahasa inggeris ia memberi kesan dan impak kepada semua subjek yang ada makna dan istilah sains dan matematik( yang ini yang aku faham dari kajian shukri yang bertajuk kesan penggunaan sains dan matematik di institut Pendidikan malaysia. sains rumah tangga, sains sosial, sains pendidikan, sains sukan, dan semua jenis sains yang ada bunyi sains akan belajar dalam bahasa inggeris. prinsip akaun, perdagangan,kaukulus dan segala jenis setan matematik akan turut juga diajar dalam inggeris.

sebab itu aku syak mengapa pejuang bahasa begitu takut bila sains dan matematik terus diajar dalam bahasa inggeris. bahasa melayu akan hilang identiti sebagai bahasa ilmu. macam tulisan rumi jugak yang telah menghilangkan identiti jawinya dan melahirkan orang ilmu pengetahuan yang tak reti membaca jawi macam aku.

macam aku cakap implikasi sains ialah teknologi. cuba korang pergi maybank atm sekarang. masa nak keluar duit ada lagi tak pilihan bahasa yang boleh dibuat? ha, dengar cerita masuk kad terus keluar bahasa inggeris. maybank dah tak true. aku syak bsn jee true. boleh pilih bahasa, nak melayu, nak cina dan nak inggeris. tapi aku rasa bsn separuh true. nak true ganti laa dengan tulisan jawi.

3 ulasan:

INTAN RH berkata...

CIMB n Bank Rakyat masih ada pilihan bahasa. My dad blh guna mayban sbb dia dah hafal steps nk kuakan duit..hehe

Pipiyapong Abdillah Hamzah berkata...

Macam gampang apex.Gua ni baca jawi steady lagi apa kes? lu nak kena lempang dengan ustat mahyudin?

Tanpa Nama berkata...

kalo bsn guna tulisan jawi, aok nak guna ke..?