Ahad, 26 Oktober 2008

pemimpin yang dipimpin

aku tak pernah lagi jumpa manusia yang offer diri nak jadi ketua kelas. tak pernah lagi aku dengar sesapa bangun dan angkat tangan dan berkata kat cikgu rohayu, " cikgu saya tawarkan diri nak jadi ketua kelas! "

tapi aku tahu masing-masing ada hati nak jadi ketua kelas. tapi segan nak offer diri. bagi budak darjah 3 jawatan ketua kelas tu dah kira besar dan glamer. bukan apa, biasanya lepas kelas, yang tukang angkat buku masuk bilik guru ialah ketua kelas. masuk bilik guru mesti glamer sebab mesti ada cikgu tegur.

lepas jawatan ketua kelas, masing-masing sasar nak jadi pegawas perpustakaan. bukan susah jagi pengawas perpustakaan, susun buku lebih kurang, lepas tu suruh budak senyap, then yang syok sikit boleh lepak lama-lama dalam library.

dah besar sikit, cita cita nak jadi pegawas sekolah termakbul kalau korang cerdik sikit. jadi pegawas sekolah memang glamer tak patut, pertama sebab baju biru. lain daripada lain. kedua kalau kena waktu bertugas boleh keluar awal pergi kantin. syok sikit jaga pintu pagar. lagi syok boleh lepak dalam bilik sound sistem jaga lagu negara ku masa perhimpunan.

itu cerita masa sekolah rendah. ini cerita pasal kepimpinan masa kini. 2 - 3 minggu aku dok pikir tentang soal kepimpinan. siapa pemimpin? apa itu pemimpin? apa makna pepimpinan? syarat-syarat kepimpinan? daya juang otak aku kekadang terbungkam bila memikirkan tentang persoalan kepimpinan dan contoh-contoh yang cukup banyak yang dihidangkan didepan mata pada hari ini.

sekarang macam mana nak cari pemimpin? yang rajin, yang bersungguh, yang beramanah, yang jujur, yang punyai idea, yang bijaksana, yang berahklak mulia jangan harap nak jadi pemimpin. yang banyak duit, yang pandai melobi, yang boleh kasi projek, yang ada syarikat besar, yang kaya, yang tak miskin, yang kurang berakhlak, yang tak ada idea mungkin ada peluang jadi pemimpin. sekarang, politik mainstream sekarang sape ada duit dia boleh jadi pemimpin. sape tak ada duit, simpan jee laa bakat kepimpinan tue. simpan dalam almari.

"akan tetapi terdapat juga di antara sebilangan mereka perasaan kicewa terhadap pilihanraya itu, kerana ianya seperti kemerdekaan juga, telah tidak membawakan perubahan yang dijanjikan kepada orang kampung khususnya. sebagaimana yang dirungutkan oleh setengah-setengah mereka, " apa nak pedulikan sangat? siapa juga menang, kita macam itu juga "....."
S. Husin Ali, Masyarakat dan Pimpinan Kampung di Malaysia.

2 ulasan:

sak~ berkata...

berat topik lu nih.

Tanpa Nama berkata...

Pencarian pemimpin akar umbi perlu ditekankan bagi mewujudkan jambatan terus ke rakyat.