Khamis, 15 September 2011

Kontraktor Muda Firdaus

Pada satu hari dalam tahun 2004 sedang aku kucar kacir dalam hidup selepas kena rompak di siang hari, aku mendapat panggilan daripada seorang sahabat baik yang berasal dari Kuala Lipis. Sahabatku ini merupakan rakan sepermainan dalam bolasepak, pelajar sekolah sains dan merupakan seorang pelajar lepasan institut teknikal daripada sebuah kolej swasta terkenal.

" hello, assalamualaikum abang Sham. Abang Sham ada Terengganu ke? Saya cadang nak pergi Terengganu ni. Ada kursus untuk ambik lesen kelas f. Kalau boleh nak tumpang rumah abang Sham. Itupun kalau abang Sham sudi terima saya. Saya sampai pagi esok, abang Sham boleh ambik saya tak?"

" hello. Waalaikum salam. Oh Firdaus. Alhamdulillah sihat. Abang sham memang ada sini. Apa? nak datang? Datang jee lah. Lagipun dah lama kita tak jumpa. Tak ada orang rumah ni. Datang ramai pun takpe. Tidur sini tak? Oh kursus tu. Bagus lah. Kursus kat sini memang berkualiti. Sampai bila? Ok. Sampai nanti call "

Maka pada hari itu dalam tahun 2004 datanglah Firdaus ke Terengganu. Gayanya betul-betul seperti kontaktor kelas f yang berjaya. Baju kotak - kotak cap polo, seluar slack kemas dan rambut pendek yang jelas menampakan telinganya yang capang dan nampak seperti seorang pemuda belia yang mempunyai otak yang geliga. Manusia telinga capang dengarnya mengikut pakar motovasi adalah seorang pendengar yang baik.

Maka selesai kursus tersebut Firdaus pulang kerumah aku dengan satu perasaan yang bersemangat. Umpama orang melayu mendapat projek jalan 10km. Maka berboraklah kami pung-pang-pung-pang tentang masalah orang melayu, tentang usahawan belia, senario masalah ragut yang membimbangkan dan peranan politik dalam pembentukan negara bangsa.

Maka malam tu aku mengantar Firdaus ke stesyen bas. Maka aku pun sempat berpesan ke Firdaus.

" dapat projek nanti jangan lupa bayar zakat. Solat dhuha jangan tinggal. Kalau buat projek jalan kampung jalan lupa kasi sikit pada JKKK. Kalau berjaya nanti jangan lupa abang Sham kat Terengganu"

"Insyallah" lantas sebelum balik dihadiahkannya kepada aku sebuah topi yang biasa orang pakai kalau masuk tapak projek.

Sejak daripada itu dengar cerita Firdaus dah keluarkan dua buah buku dan satu majalah hiburan. Firdaus juga sibuk berlakon dan sedang menempatkan dirinya dalam arena ART.

2 ulasan:

Jarr berkata...

lu tau nape dia kasi lu topi kerja kontrak tu?Telinga dia faktor utama kenapa dia tak in ngan topi tu.

Pipiyapong Abdillah Hamzah berkata...

Yang ni memang babi tipu