Rabu, 29 Disember 2010

Kelas 5 Cempaka Beruang

itu hari masa turun KL aku jumpa kawan lama namanya Ajooba. tapi zaman globalisasi ni orang tak panggil Ajooba tapi orang panggil Juba. Juba sekarang ni kerja bisnes. aku pun sebenarnya jumpa dia pun pasal bisnes.

Juba satu kelas dengan aku masa tingkatan 4 dan 5. kitaorang kelas akaun. kat mrsm tu ada dua kelas akaun daripada 6 kelas. yang lain semua nak jadi doktor. nama kelas kitaorang Cempaka. masa tu nama kelas semua nama bunga. boring tak patut. nilai-nilai intelektual memang tak wujud masa tu dikalangan pentadbir sekolah. disebabkan rebel kitaorang namakan kelas kitaorang Cempaka Bear. sampai sekarang aku tengah pikir apa kena beruang dengan perangai rebel kitaorang dan adakah beruang suka pada bunga cempaka?

dalam kelas tu ada seorang pelajar yang nama dia terpaksa dirahsiakan. hari tu masa kitaorang berjumpa mamat ni telah menjadi subjek perbualan kitaorang. kitaorang sebenarnya berasa kagum dengan mamat ni. perubahan perangai mamat ni telah menjadi bahan perbualan setiap orang daripada kami dan juga para cikgu-cikgu yang mengenali kami. itu belum cerita contoh tauladan yang ditunjukkan mamat ni sekarang kepada anak muridnya, lebai dan tok iman kampung dan juga para belia-belia kampung beliau.

masa belajar dulu-dulu subjek yang paling ass dan yang paling aku dan kawan-kawan menyampah sekali ialah subjek matematik tambahan. aku tak tahu kenapa bila masuk je masa mengajar matematik tambahan aku rasa lain macam. rasa loya ada, rasa nak muntah ada, rasa macam kena darah rendah pun ada dan yang paling penting rasa syahwat tu pun boleh tak ada. pelik tapi benar. realitinya aku dan kawan-kawan yang lain termasuk mamat itu merupakan pelajar yang sangat lemah dalam matematik tambahan.

sekarang aku dengar mamat tu dah pergi haji dan menjadi cikgu matematik tambahan dalam di sebuah kolej matrikulasi di Malaysia. aku jadi kagum sambil beristifar banyak kali mengenangkan mamat ni jadi cikgu tambahan.

esoknya aku dengar cerita Ajooba deman 5 hari dan aku yakin sangat ini semua berpunca daripada kehairanan dia kenapa mamat ni boleh ajar matematik tambahan. bak kata juba sambil geleng-geleng kepala.

" macam manalah dia mengajar budak-budak tu add matt?? "

1 ulasan:

Diego Amani berkata...

Add Math tak la susah sangat.

Tak caya cuba bukak balik buku tebal kaler ungu tuh. Sure bleh buat punya teori janjang ngan algebra tuh.

Hehe.