Khamis, 18 Disember 2008

sepak bola II

tadi lepas makan petang, aku ada berborak-borak dengan geng-geng pejabat aku. yang paling muda aku dan yang paling tua ada laa dalam umur 50an. rupa-rupanya pengetahuan sejarah bolasepak memang aku tak cukup power lagi. sambil cerita pasal bolasepak malaysia, aku juga dapat pengetahuan pasal cerita-cerita lama dan baru pasukan kelantan dan terengganu.

aku rasa ini lah 1st time aku ada berborak ramai-ramai pasal scene bolasepak malaysia secara serius. last sekali ada laa masa darjah 6 dan tingkatan satu. sekarang balik-balik cerita pasal ronaldo, balik balik cerita pasal MU, cerita gossip pasal team england. buang masa, orang sepanyol sama orang town liverpool yang tengah mabuk dalam bar tak ada cerita pasal scene bola malaysia. nak pakai jersey malaysia? haram laa...isap laa telor aku sampai lebam kalau ada orang sana cerita pasal bola malaysia sama pakai jersey malaysia. kat malaysia ada siar pasal liga qatar. korang agak ada tak dia cerita pasal liga malaysia kat qatar? arhh..haram jadah laa kalau nak ada.

memang syok dengar cerita pasal sejarah lama-lama. paling syok cerita pasal orang-orang jepun belajar dari FAM tentang pengurusan bolasepak malaysia. apa kes? sebab dulu malaysia adalah antara pasukan terkuat dan terhebat dirantau asia. orang jepun sama korea kalau dengar lawan malaysia malam tu confirm buat sembahyang hajat ramai-ramai(style diorang laa). indonesia, vietnam, thailand, mana kita pandang sangat. bila jumpa pasukan tue, malaysia bawak masuk 2nd team. tapi sekarang apa kes? lawan maldives pun sesak nafas beb, jepun sama korea sebelum main siap main game tv lagi.

aku setuju kadang-kadang dengan pak ungku aziz. dia kata corak pemakanan orang malaysia dan atlit malaysia tak berdisplin. kalau boleh kena makan telur 2 biji sehari, try tgk orang jepun, under 16 dia body macam budak-budak umur 25 tahun. member aku cakap tadi, kat jepun ada 1000 orang macam akmal rizal. maknanya ada ribuan lagi pemain yang lebih hebat dari akmal.( sebab akmal bukan hebat sangat)

pasal pengurusan toksah cerita. dari awal sampai habis mesti salahkan FAM sama persatuan-persatuan bola. pemilihan untuk pasukan negeri pun ada unsur-unsur politikal, rasuah, kedaerahan, kekampungan dan ketidakadilan. yang terer giler babi tapi tak duduk kat daerah macam kat kuala terengganu memang jangan harap nak main untuk negeri. dulu-dulu kata member aku unsur-unsur kedaerahan cukup menebal laa dalam skuad bolasepak negeri terengganu. itu dia kata laa, bukan aku kata. tapi sekarang rasanya tak ada kot.

bab-bab sejarah pemain toksah cerita laa. nak tulis tak larat korang nak baca. cerita pasal anuar jusoh laa, hairuddin laa (cerita pasal dia banyak laa aku tahu pasal staf aku sorang bapak sedara dia), sejarah ariffin othman...ha korang kenal dia? penyerang berbisa satu ketika dulu kat terengganu. masa tragedi rasuah bolasepak dalam negara sekitar tahun 1992/93, aku ada jumpa dia kat kulim, kedah. masa tu aku tingkatan 2. nak salam mintak autograf aku berada dalam situasi sukar. pasal masa aku terserempak dengan dia dulu aku tengah beratur tengah keluar duit. korang bayangkan kalau aku pergi minta autograf? ha, kena beratur belakang balik laa jawabnya.

kalau dengar cerita memang bolasepak malaysia dulu hebat-hebat. stadium penuh, yang reti panjat pokok sanggup panjat pokok. yang paling histeria yang aku dengar ialah ada geng-geng peminat bola dari pulau duyung, terengganu(tempat monsun cup tue) diorang sanggup balik kampung lepas tengok bola dengan cara berenang. maklum laa, bot penambang dah takde masa tu. macam mana? true tak penyokong bolasepak masa tue. sekarang apa kes? tengok jee stadium darul makmur kat kuantan. orang boleh kira dengan jari. nak buat siaran langsung mesti rasa malu. nak cari penaja pun mesti susah.

itu belum cerita pasal mokhtar dahari lagi. tak cerita pasal malaysia pernah seri sama england B dulu. cerita pasal malaysia pernah kalahkan amerika 3 -0 masa kejohanan olimpik. lawan amerika menang 3 -1. hebat beb, kalau LA galaxy ada masa tu, mesti dia ambik pemain malaysia main. nostalgia beb.........nostalgiaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa....(aku jerit nie..)

notakakis: kat sini bersepah orang malaysia pakai jersey argentina, ada tak orang argentina pakai jersey malaysia?

notakakis 2: aku pakai jersey malaysia woi!

6 ulasan:

en_me berkata...

nostalgiakanns..

Pipiyapong Abdillah Hamzah berkata...

bukak cerita lama memang sedap beb..ni haa striker faveret lu menikoh kat siam ni apa cerita?? ingat gua takde hati ke kat rita tu..??

Ahmad Belia berkata...

sawan si rita tue...lu pun tahu pp

Tanpa Nama berkata...

finasz_babiesz

Tanpa Nama berkata...

ape kez pmain bola yg power lu ley join shati b'dansa..
xcye tngk azman adna ngan shahril arshad..
hanyut..

notakaki"conferm nanti aidil zaquan ngan rita rudaini pon join..haha

jeman:liverpool fans

StingRay berkata...

dari 1990- 1997..memang aku layan gila..meriah.....
bila masuk 1997...da menyampah..aku terus tak tgk bola sepak...