Selasa, 30 Disember 2008

dari blog lama

CINTA ADALAH SEEKOR ANJING DARI NERAKA…

October 18th, 2005 by ammosham

aku selalu mempunyai masalah dengan duit.
ditempat aku kerja, semua orang makan
hotdog dan ubi kentang di kantin kompeni
3 hari sebelum hari gaji. aku mahu steaks.
aku pernah berjumpa dengan pengurus kantin
dan meminta dia menyediakan steak tetapi dia menolaknya.

aku terlupa dengan hari gaji. aku mempunyai rekod
ketidak hadiran kerja yang tinggi dan apabila
tiba hari gaji maka ramai orang akan bercakap
tentangnya.
"hari gaji?" aku berkata, " celaka, hari ini gaji?
aku terlupa untuk ambik cek terakhir aku…"

"jangan mengarut kawan…"

"tidak, tidak, ia benar…"

aku melompat dan berlari ke tempat pembayaran gaji
dan yakin bahawa aku masih mempunyai gaji. aku kembali
kepada kawanku dan menunjukan cek aku kepada mereka.
"oh tuhan, aku terlupa dengan semua ini…"

dengan alasan yang munasabah mereka menjadi sangat marah.
selepas itu kerani gaji datang kepada mereka. aku
mempunyai 2 cek lagi. "oh tuhan" aku berkata, " 2 cek."
dan mereka menjadi marah. setengah daripada mereka bekerja
dengan 2 pekerjaan.

hari ini adalah hari yang sangat teruk.
hari ini hujan turun dengan lebat sekali. aku
tidak mempunyai baju hujan jadi aku memakai
baju hujan yang sangat lama dimana sudah sebulan aku
tidak membasuhnya. aku berjalan dengan lambatnya ketika
mereka bekerja. aku mencari rokok di dalam baju hujan ku itu
dan kemudian aku menjumpai 5 dollar bil didalam poket.
"hey, tengok nie," aku berkata ," i jumpa 5 dollar bil
dan aku sendiri tak tahu, ini sungguh kelakar."

"hoi kawan, diam laaa"

"tidak, tidak, aku serius nie, betul, aku baru teringat
yang aku memakai kot ini bila aku mabuk di bar. aku mengambil duit dan menyembunyikan nya daripada diri sendiri.

"woi!! duduk dan pergi buat kerja!!"

aku meraba poket sebelah.."hey, tengok ini DUA PULUH!
oh tuhan, di sini DUA PULUH dan aku tak tahu yang
aku ada DUA PULUH! AKu KAYA!!"

"celaka haram jadah…"

"hey, oh tuhan ini lagi dua puluh telalu banyak,
terlalu banyak…aku teringat yang aku tidak menbelanjakan
nya semua pada malam itu.

aku terus mencari," hey, ini sepuluh dan ini 5! oh tuhan…"

"woi dengar ini, pergi duduk, buat kerja dan diam!!…"

"oh Tuhanku, aku KAYA! aku tak memerlukan kerja ini lagi…"

"kawan, tolong lah duduk…"

aku terjumpa sepuluh lagi selepas aku duduk tetapi
aku tidak berkata apa-apa. aku dapat merasai gelombang
kebencian dan aku menjadi sangat keliru. mereka percaya
yang aku merancang ini semua untuk menyakitkan hati mereka.
aku tidak bermaksud demikian. orang yang memakan
hot dog dan ubi kentang 3 hari sebelum hari gaji akan
merasainya.

aku duduk dan mempelajari sesuatu dan mula untuk bekerja.

diluar, hujan masih lagi lebat…

diterjemah dan diubah suai tanpa kebenaran daripada
LOVE IS A DOG FROM HELL karya Charles Bukowski…

1 ulasan:

~~ casper~~ berkata...

nape su baca n su rasa blur? adui.....
(SR)