Selasa, 9 September 2008

persekutuan tempoyang (satu kememorian )





gambar atas nie aku dah post dalam kepalafoto. laman baru bagi persekutuan. amar kasi komen gambar ni dia syak pada tahun 1997. aku tak setuju. pasal kalau 1997 aku mana mampu lagi nak beli handset berkamera. aku syak gambar ni dalam tahun 2005, tahun lepas aku ada anak.

kalau nak cerita tahun 1997. aku rasa aku duduk flat lagi. seingat aku, aku pindah ke taman seri tempoyang dalam sekitar tahun 1999. tak pun 1998. masa tu aku yakin amar, otam, pp dan amin baru lagi akhil baligh, bukan apa sebab nak gorat awek anak pengurus bank satu taman pun malu. try kau tgk pp, tahun 2004 keluar bandar pakai baju melayu. korang bayangkan pada tahun tahun 1997. mesti keluar bandar siap masukkan baju dalam seluar.

1997 zaman membara nak buat zine. pp ada zine, stam ada zine dan amin pun buat zine. amar tak buat zine sebab mak amar cikgu kemas. korang tahu laa cikgu kemas macam mana. malam-malam mesti cheak beg sekolah anak-anak. lagi pun amar sekolah asrama penuh. bangga sangat sekolah asrama penuh kat raub tu. hari-hari cerita pasal result pelajaran dia. padeli? haram katanya baca zine.

sah confirm seingat aku tahun 1997 aku still kat flat. petang-petang turun bawah main bola. biasanya budak kecik lawan budak besar. tapi dah lama-lama sebab budak besar asyik menang maka budak besar join sama budak kecik. selain main bola, kekadang pp buat gila bawak kayu hoki sama bola hoki. main sorang-sorang. macam orang giler pulak. sebab aku kesian sama dia aku kasi semangat ke dia suruh mencuba nasib dengan pasukan maybank, bsn dan sapura. aku cakap kat dia kalau boleh main hoki sama team maybank buta-buta jee boleh kerja bank. ha, mesti dia tak penah cerita pasal nasihat aku kat dia dalam blog dia. biasa laa dia, suka melupakan diri.

stam story dia tak banyak kat persekutuan tempoyang. main bola pun semi amatur. kalau main bola pun buat ramaikan orang je. dia join persekutuan pun sebab pp itu sepupu dia. lagi pun aku syak dia syok kat adik pipi. tapi sepupu sama sepupu tak elok kahwin. aku tak sangka pulak otam kerja kilang sekarang nie. sebab kalu tak silap aku dia belajar bab2 lanskap. itu laa akibatnya kalau malas belajar. amin masa tu suka bawak motor. bawak motor pulak tanpa lesen. bapak aku tok mat selalu juga tanya aku sama ada amin ada lesen ke tidak. tok mat selalu menasihatkan aku agak jangan selalu membonceng dengan orang yang tak ada lesen. tapi motor amin kita orang boleh syak dari jauh. kalau tengah lepak atas buaian ramai-ramai kita orang dah boleh dengar enjin dia dari rumah ejoy. oleh yang demikian sempat jugak padeli, pp, amar dan aku mengumpat sebaris dua tentang sound motornya.
masa 1997 aku syak padeli sekolah kat setiawangsa. ada satu kes dia cerita dia dapat wakil sekolah main bola. dia kata cikgu pilih dia pasal finishing dia 17. kalau main CM finishing 17 dah boleh beli main untuk kelab. ada satu hari aku dan kutu-kutu lain punya laa semangat turun padang bola setiawangsa nak tengok dia main bola. pp yang dari KL sanggup naik bas lompat-lompat balik lipis tengok padeli main .seingat aku tak nampak pun kelibat padeli dalam separuh masa pertama dan kedua. nasib baik laa aku anak polis. bapak aku tak pencen lagi masa tue. kalau tak aku dah bakar rumput-rumput kering yang ada kat tepi padang bola tue. menyedari kehadiran para persekutuan di padang bola, padeli beri alasan dia cedera masa latihan. nasib baik aku dan persekutuan yang lain dapat terima, kalau tak rumput kat rumah dia aku bakar. tetapi sekarang padeli dah maju. aku yakin dia pakai handset berkamera. dia ada beritahu aku dia nak kerja dalam tempat yang berhawa dingin macam aku. dia antara ahli persekutuan yang berjaya menempa nama di IPT dan aku yakin satu hari nanti dia akan jadi pegawai perhutanan yang tegas.
padeli, amin sama pp memang kawan baik. diorang mandi sama-sama kat lata area taman lipis, mengaji sama-sama dan keluar ke bandar tengok wayang sama-sama. amar masa tu geng sama sapik. sapik sekarang ada kat terengganu. kerja tangkap pendatang asing. sebagai anak orang gomen amar jenis manusia yang smart dan kemas. kalau nak keluar bandar mesti mekap lebih kurang. nak main bola pun siap mekap rambut. kalau main bola jangan harap dia nak tanduk bola tu. kalau bola tu jatuh dalam longkang, korang jangan harap nak tgk amar sentuh bola tu dengan kaki. jarang sekali orang offer nak jadi keeper.tapi sapik jenis kalau main bola mesti dia nak jadi keeper. aku ingat dulu dia jadi keeper pahang sebab lama tak jumpa. lagi pun sapik dengan aku kira dia hormat tak patut sebab mak aku gajar dia mengaji dan aku syak sapik minat kat adik aku syikin, kalau dulu dia panggil aku abang sham tapi sekarang mungkin frust dengan adik aku dia panggil aku apex.
p/s: sebab panjang sangat nanti aku sambung.

9 ulasan:

Amar Amir berkata...

Haha.klasik apek.tapi lu lupa cerita pasal gua jadi top scorer taman 1997-2002.

poyotito berkata...

cilakak!dan2 sambung

Ahmad Belia berkata...

sabar-sabar nanti sambung. luu biar benar lu jadi top scorer?

palychenko berkata...

bleh thn gak r lacrte lu nie..thp ksahihan nyer tggi gak r..kalu pp..memg byk gak r ralatnye..

Ahmad Belia berkata...

kau cakap apa ni padeli?

Amar Amir berkata...

Sah,padeli ni mabuk air akar kayu.
Apek,takkan lu dah lupa turning maut gua yang persis azman adnan tu?

stam berkata...

pundek, ade ke adik pp, adik lu ok jugak

Tanpa Nama berkata...

woi best cerita klasik nih. jangan lupa sambung

Pipiyapong Abdillah Hamzah berkata...

bodo.yang gua player terbaik taman permai 97,98,99,00 lu tak cerita?? gua dengar lu bincang dengan amar born, padeli, F.A Lipis pakat nak kasi gua title tu. Terima kasih laa..