Selasa, 20 Mei 2008

layan sengih

ada satu pagi tu gua layan sengih sorang-sorang dalam kereta sambil dengar radio...apa kes?

begini ceritanya...

ada kat satu kampung nie. nama dia dollah. dollah nie pelik sikit sebab dia tak suka kucing. dollah cukup anti kucing. semua orang kampung tahu dollah tak suka kucing. entah macam mana, dollah dijodohkan dengan timah. timah ni pulak lain sikit dari dollah. kalau dollah tak suka kucing tapi timah nie suka sangat kucing. semua orang kampung timah tahu timah suka kucing. kat rumah dia memang banyak kucing.

so kerana dah jodoh maka berkahwin laa timah dah dollah. maka timah pun bawa laa seekor kucing yang bernama tomok ke rumah mereka. tomok di belai dan disayangi macam anak kandung timah. dollah, yang cukup terkenal dengan sifat anti kucingnya telah buat perancangan jahat untuk usir tomok dari rumah mereka.

hari pertama masa timah mandi, dollah ambik tomok letak dalam raga moto c70 nya lalu ke kampung sebelah dan buang tomok kat situ. dollah cukup gembira. dengan hati yang girang, sambil bersiul-siul dollah pulang kerumah. hati yang girang bertukar menjadi panas membara bila dia melihat tomok tidur meniarap di atas tilam biliknya.

hari kedua, semasa timah tengah mandi jugak, dollah ambik tomok dan bawa tomok ke dua tiga kampung sebelah dengan harapan tomok tak balik kerumah. dollah cukup yakin yang tomok tak akan balik-balik kerumahnya. tapi dollah hati dollah jadi berangin bila balik je dari rumah dia tengok tomok sedang tidur di atas set tv karaokenya.

hari ketiga, dollah bawak tomok lagi jauh. ada la dalam 5-6 kampung. sampai jee rumah, tomok sedang layan tv sama timah.

masuk hari ke empat, dollah dah bertekad nak buang tomok ke bandar besar. ala-ala bandaraya. semasa timah mandi, dengan berbekalkan rm10, dollah ambik tomok dan bawa dia ke bandar. sampai satu pasar besar, dollah buang tomok dan terus melepak sambil minum kopi dengan rasa gembira.

selang sejam kemudian, dollah call timah..

" hello mah, abang nie..."

" yee bang, ada apa?"

" tomok ada tak kat rumah?"

" ada nie, tengah tidur atas tv, kenapa bang?"

" tanya dia macam mana dia balik rumah, abang sesat kat bandar nie...."

p/s : andy hakim lu memang rock hindustan!

Tiada ulasan: