kesatuan sekerja di Malaysia boleh dikatakan bermula selepas perang dunia ke -2 dengan tertubuhnya General Labour Union (GLU) di mana ia melibatkan semua jenis industri. pada tahun 1947 - 1948 gerakan buruh dikatakan ditindas dan diharamkan kerana di pengaruhi dengan anasir-anasir komunis yang sedang rancak bergerak di asia pada ketika itu. pada tahun 1950an, kesatuan kekerja dibenarkan beroperasi semua dengan syarat ia tidak lari daripada tujuan mengurangkan ketegangan buruh dengan pihak kerajaan.
pada tahun 1959, akta kesatuan sekerja (trade unions act) bagi tujuan untuk mengawal aktiviti kesatuan sekerja seperti menghadkan keahlian sesebuah kesatuan sekerja kepada mereka yang telibat dengna perniagaan, pekerjaan dan industri yang sama, kesatuan pekerja umum tidak dibenarkan atas alasan kepentingan pekerja yang berbeza. kesatuan sekerja dihadkan kawasan operasinya kepada sama ada Semenanjung Malaysia sahaja, sabah sahaja atau sarawak sahaja.
pada tahun 1967, akta hubungan industri (industrial relations act) yang bertujuan untuk mengawal hubungan pekerja dan majikan supaya pertelingkahan mereka diselesaikan tanpa ekonomi negara terjejas. menteri sumber manusia diberi kuasa untuk merujuk sebarang krisis kepada mahkamah industri dan mengharamkan tindakan mogok. mahkamah industri diwujudkan untuk menyelesaikan pertelingkahan majikan dengan pekerja dalam kes seperti pemecatan yang tidak adil, interprestasi yang berbeza atas persetujuan kolektif. menurut statistik hanya 10% pekerja di Malaysia menjadi ahli persatuan sekerja, namun kesatuan sekerja tetap penting dan relevan kerana persetujuan kolektif yang dicapai melalui rundingannya meliputi semua pekerja dan bukan hanya ahlinya.
terdapat 2 faktor utama mengapa perlu menjadi ahli kesatuan sekerja. pertama kerana faktor ekonomi. kesatuan sekerja mampu menjadi suara menuntut majikan untuk melihat dan membaiki terma perkhidmatan seperti memperjuangkan gaji minima. menjaga hak pekerja seperti pengelakan diskiminasi antara kaum, jantina atau agama dan yang paling penting ialah memastikan pekerja-pekerja di jamin pekerjaan.
kedua ialah faktor sosial, dalam akta hubungan industri (seksyen 5), majikan tidak boleh menghalang seseorang pekerja untuk menyertai mana-mana kesatuan sekerja, kedua majikan tidak boleh enggang mengambil seseorang pekerja semata-mata kerana dia ahli atau pegawai kesatuan sekerja, ke-3, majikan jugak tidak boleh mengamalkan diskiminasi terhadap seeorang pekerja kerana dia ahli atau pegawai kesatuan sekerja. ke-4 majikan tidak boleh mengancam atau membuang seseorang pekerja yang bercadang untuk menyertai kesatuan sekerja atau kegiatannya. dalam hal ini juga para pekerja juga tidak boleh dipaksa untuk menyertai kesatuan sekerja. Malaysia juga merupakan sebuat negara yang mengharamkan amalan 'kedai tertutup' (closed shop) yakni persetujuan majikan dengan kesatuan sekerja untuk mengambil bekerja hanya dati ahli kesatuan sekerja tersebut.
Pendaftar kesatuan sekerja telah diwujudkan pada tahun 1946 dan telah diberi kuasa meluas untuk tidak meluluskan atau membatalkan pendaftaran kesatuan sekerja yang terlibat dalam tujuan haram, atau yang melanggar Akta Kesatuan Sekerja atau yang perniagaan, pekerjaan dan industrinya sudah mempunyai kesatuan sekerja.
dalam sektor swasta kesatuan sekerja bersifat kebangsaaan(national) di mana ia meliputi pekerja dalam perniagaan, perkerjaan dan industri yang sama dan dalaman(in-house) dimana ia meliputi perkerja di bawah majikan yang sama, oleh itu ia mungkin meliputi perniagaan, perkerjaan dan industri yang berlainan. umumnya kesatuan sekerja dalaman lebih digemari kerajaan dan majikan tetapi keberkesanannya diragui oleh aktivis kesatuan sekerja kerana hubungan rapat majikan dengan kesatuan sekerja. kelemahan berkait dengan keanggotaan dan kewangan yang terhad. kebajikan ahli tidak akan terbela sepenuhnya disebabkan tabung yang kecil dan pergantungan pemimpin kepada majikan.
dalam sektor awam pula, keahlian kesatuan sekerja mesti melibatkan pekerja yang sama pekerjaan, jabatan atau kementerian. pekerja bidang sensitif dan keselamatan seperti polis, tentera dan penjara dilarang menyertai kesatuan sekerja.
bagi mengimbangi kuasa kolektif buruh, majikan menubuhkan persatuan yang mewakili suara mereka seperti malayan agricultural producers' association, malayan commercial banks association dan association of insurance employers. pada tahun 1978 kerajaan membentuk Malaysian employers' federation(MEF) yang dianggotai oleh syarikat-syarikat sebagai ahli biasa dan persatuan majikan sebagai ahli bersekutu.
ini adalah sebanyak sedikit sejarah-sejarah ringkas gerakan buruh di malaysia. lain kali ceria padal MTUC sama CUEPACS. itu pun pasal aku terjumpa nota masa belajar dulu. cerita pasal kesatuan sekerja dimasukkan sedikit dalam satu kursus EKONOMI POLITIK MALAYSIA yang aku ambik masa belajar dulu. dalam melihat pembangunan ekonomi politik malaysia terdapat 3 unsur utama yang diambil kira iaitu negara(state) melihat sejauh manakah negara menggunakan 'kuasa'nya. unsur ke dua ialah unsur modal(capital) dimana cuba melihat sejauh mana memainkan 'wang'nya dan ke tiga unsur buruh(labour) dimana cuba mengupas keupayaan 'manusia buruh' dalam memainkan peranan mereka.
maka secara tidak langsung kita akan menjumpai konflik-konflik yang memeningkan apabila ketiga-tiga faktor tadi dibincangkan . sape yang lebih penting? state? capital atau buruh?
aku tak cita-cita lagi nak bercerita state atau kapitalis. sememangnya kalau dilihat semacam rupa ada pakatan antara kerajaan dan kapitalis dalam proses pembangunan negara. kalau lihat sejarah malaysia daripada sebelum merdeka sampai hari ini kita akan melihat bahawa golongan kapital telah bertapak kukuh di tanah melayu sejak dulu lagi. maka secara tidak langsung kita dapati bahawa golongan kapitalis memainkan peranan yang besar di malaysia dalam pembangunan negara sejak dulu sampai hari ini.
lemahnya gerakan sekerja di malaysia ada dibincangkan oleh K. george dan AH Ponnoah dalam aliran Monthly pada tahun 2004. boleh cari sendiri dalam google rasanya. mereka adalah antara pejuang kesatuan yang mengatakan bahawa kesatuan buruh lemah akibat daripada undang-undang yang boleh dikatakan ketat.
pada pandangan aku, kerajaan mungkin terpaksa 'mengetatkan' sikit undang-undang agar pembangunan yang hendak dicapai ini dapat berjalan dalam suasana yang aman dan damai. negara baru nak membangun katakan. belum lagi maju. kena sabar laa sikit. pada pandangan gua kalau tak ada 'siksaan sikit' mungkin piramid kat mesir tak siap-siap sampai hari nie.
tapi setiap penindasan harus ditentang. setiap keburukan harus diperkatakan. yang tidak baik harus dibaikan. sebab itu aku sebenarnya menyokong tindakan mana-mana pihak untuk memperbaiki keadilan atau untuk mengubah sesuatu perkara menjadi yang lebih baik lagi.
bayangkan jika kita bergaji di bawah rm1000 pada hari ini dan stay melepak di Kuala Lumpur atau bandaraya-bandaraya besar dunia. ok, senang bercakap kalau gaji seribu lepak kat KL. jangan laa sibuk bercakap tentang soal KUASA BELI. nak beli apa kalau gaji seribu. rumah lagi. bayar duit motor/kereta lagi. duit anak-anak lagi. duit api. duit air. maka bagi menampung kos maka kita akan buat kerja lebih masa. lebih masa bekerja bermakna kurang masa berkeluarga. masa untuk berkasih sayang digunakan untuk kerja lebih masa. maka secara autonya anak-anak akan kehilangan kasih sayang. maka salah satu masalah sosial berlaku ialah faktor kekurangan kasih sayang.
siapa yang salah? mereka dan keluarga mereka? atau kerajaan, kapitalis dan gerakan buruh di malaysia?
SELAMAT HARI PEKERJA!
Tiada ulasan:
Catat Ulasan