Rabu, 27 Ogos 2008

lewat dan sesumpah

permatang pauh? isu melewat? sesumpah? disumpah? rasuah? 60 juta? najib amal amalan hindu?

politik seni yang serba mungkin. banyak bacaan. semua orang ada bacaan yang tersendiri. prof datuk ni ada bacaan dia. prof kangkung ni pun ada bacaan dia. astro awani ada bacaan dia. pakcik mie bas tempoyang ada bacaan dia. pok jak taman ada bacaan dia.

sebab tu politik itu seni. sebab seni itu indah. dia indah sebab dia banyak tafsiran. serba mungkin. nak cari yang benar dan yang salah pun susah. sebab tu aku belajar politik.

masa spm aku ambik seni lukis. saja suka-suka. masa exam spm aku ada buat lukisan. aku buat pemandangan tepi laut. sebab lipis tak ada laut. maka bot nelayan aku tak macam bot nelayan dan nelayan yang aku lukis tak macam nelayan. tiba-tiba dapat 5.

sejak dari tue. aku rasa seni itu indah. seni indah pasal banyak sangat tafsiran. fizik, kimia, biologi, add mat bukan seni. sebab tue aku rasa aku tak dapat kredit masa spm dulu. tiba-tiba aku rasa aku orang seni...

nah ini kata-kata yang aku jumpa dalam buku 'falsafah ketuhanan' karya Prof Dr. Hamka.

" dalam jiwa manusia ada 3 sudut penting dalam perhubungan dengan alam, pertama perasaan kedua fikiran dan ketiga kemahuan. apabila perasaan kita lebih menonjol maka kita akan menjadi seorang seniman, jika fikiran kita lebih menonjol maka kita akan jadi seorang filsuf dan jika kemahuan pula lebih menonjol maka kita akan menjadi pahlawan atau seorang pemimpin terkemuka atau ahli agama yang membawa kefahaman yang baru.."

ha...korang yang mana?

1 ulasan:

kmx berkata...

deep sial..