Rabu, 23 Julai 2008

aku bukan adam sulter...tapi aku minum susu malam-malam..

hari isnin baru ni aku jadi pelajar balik. sambung belajar kat UDM. pendaftaran cukup sempoi. tak payah beratur panjang-panjang dan buang masa menunggu. aku datang dah cukup lewat. sampai terus masuk bilik dan isi borang pendaftaran.

" salinan sijil asal tak bawak, gambar tak bawak dan laporan perubatan saya tak siap lagi nie.." cakap aku bersahaja

" takpe laa, encik bawak nanti.."

kalau aku jadi pegawai pendaftar, dan lama aku cakap ,

" awak nak belajar ke tidak? tak baca buku panduan ke? lain kali serius laa sikit! "

lepas daftar aku mundar mandir lepak dalam kawasan UDM. ramai budak dressing ala-ala adik aku jeman. aku agak ramai daripada mereka ni kaki shuffle. rambut sama baju ala-ala band my chemical romance. pakai tali leher tapi baju tak smart langsung.

aku teringat masa aku belajar kat UPM dulu. lebih kurang macam sekarang. cuba dulu tak ada jiwa nak jadi mat shuffle atau mat chemical romance. yang ada cuba baju 24 reasons sama baju biskut gorrila. seluar cawat labuh. ahh, identiti mat hardcore katakan. bawak beg sebijik kat belakang. seluar dan baju cari kat bundle chow kit.

kalau pikir baik-baik rasa nak gelak pulak. tapi aku tak gelak dengan idealisme yang aku bawak waktu dulu. aku serius. sampai sekarang pun aku masih mempertahankan semangat idealisme yang aku pikul dulu-dulu.

straight edge, etika d.i.y dan dan beberapa kebaikan-kebaikan seperti anti perkauman merupakan satu dua perkara yang sangat bagus untuk terus dipikul sehingga hari ni. melepaskan ketensionan tentang kekejaman manusia-manusia yang palat yang hanya memikirkan tentang keuntungan tanpa peduli akan kesusahan orang lain melalui ruang-ruang seni seperti lirik lagu dan perenggang-perenggang protes dalam fanzine-fanzine merupakan satu perkara yang secara personalnya disokong oleh aku sehingga hari ini.

" kebebasan bererti kita bebas menghayunkan tangan kita setinggi mana yang kita mahu asalkan tangan kita itu tidak menyentuh tangan, bahu dan badan orang lain. nah, hayunkan tangan ditinggi mana yang kita mahu. ayun! ayun tinggi-tinggi. "

kekadang, kebebasan itu ubat tapi lama-lama ia bertukar menjadi kurap. kebebasan tanpa sifat ketanggungjawaban merupakan satu malapetala yang bisa menghancurkan. aku keliru kekadang dengan konsep kebebasan. bebas melakukan apa sahaja yang kita mahu? bebas ke sana ke mari tanpa sekatan? bebas bersuara? bebas memaki hamun? bebas menghayunkan tangan setinggi mana yang kita mahu sehingga hinggap ke muka-muka jahanam?

ada beberapa sekatan yang melanda golongan pencinta dan pejuang-pejuang kebebasan. yang pertama Agama. suka tak suka mereka secara tak langsung akan berdepan dengan manusia-manusia yang memiliki jiwa-jiwa agama. ada beberapa etika, cara hidup dan peraturan-peraturan yang ditetapkan dalam agama sehingga ramai yang golongan pencinta kebebasan ini menolak agama sama sekali. mungkin korang pernah dengar perkataan seperti ini, " hey, ini punk rock dan hardcore fanzine, ini bukan buku agama...tolong jangan letak kat sini.."

ada juga idealisme yang dibawa jelas mencanggah dengan agama seperti feminisme. ultra/radikal feminisme jelas menolak agama. yee semua korang tahu bahawa semua agama langit memaklumkan bahawa asal wanita iaitu hawa itu jelas dari tulang rusuk adam. jadi perjuangan hak sama rata wanita itu akan menjadi tak sama rata laa kan?

apa korang pedulikan tentang nak jolok depan atau belakang? apa korang sibuk tentang hal seksual lelaki hensem dan wanita cantik itu? masalah isu seksual yang terbalik seperti lelaki suka lelaki dan wanita suka wanita merupakan satu isu yang menjengkelkan aku sekarang.

" saya wanita yang terperangkap dalam tubuh lelaki!!"

aku pernah duduk sama budak-budak pondan UPM dulu. tak lama sebab sakit jiwa sebab ada seorang abang tu minat kat aku. dulu aku bukan homopobic. dulu aku anggap itu kebebasan diorang. buat laa apa yang korang nak buat janji tak ganggu hidup aku. tapi bila diganggunya hidup aku. aku jadi tak keruan.

tapi sekarang, mungkin sebab aku dah besar sikit dan mempunyai pandangan yang agak "kemasyarakatan" maka bagi aku ia di anggap satu tindakan yang devian. jika mahu membesarkan dan meneruskan generasi masyarakat hari ini maka bagi aku golongan gay dan lesbian ini PERLU "di hapuskan".

haaa...ada bunyi macam adam sulter dalam v for vendetta tak? jika ramai jadi gay sama lesbian maka macam mana masyakarat akan berkembang? jangan bercakap pasal KLON kalau nak cakap pasal perkembangan manusia. aku nak bercakap tentang satu perkembangan manusia yang normal.

yang kedua mungkin adat resam / budaya yang dimiliki oleh masyarakat. kalau belajar sosiologi/antropologi kita akan dapat semua masyarakat memiliki set-set kehidupan yang mereka patuhi bersama dan berkongsi sama.

sebab tue ada satu lagu " township rebellion" dari rage against the machine yang berbunyi " why stand on the silence platform, fight the war, fuck the norm! " ahhh, angry betul bunyinya. walau pun lagu tu berkaitan dengan sistem apartheid kat south afrika ( ia juga berkaitan dengan kebebasan) tapi " kebiasaan" masyarakat juga merupakan satu penghalang kepada perjuangan kebebasan.

masyarakat melayu memang cukup terkenal dengan pantang larang yang banyak. itu dulu tapi tak tahu laa sekarang macam mana. dulu kalau orang tua bercakap, adalah kurang ajar untuk anak-anak muda menyampuk bercakap. dulu lalu depan orang tua kena tunduk hormat, jangan lalu belakang diorang. dulu kalau nak berkahwin kena pergi merisik, lepas tue meminang dan lepas tue bernikah. bernikah dulu baru kahwin. tapi sekarang mungkin dah ramai kahwin dulu baru bernikah.

rumusannya ialah tiada rumusan yang kursus dan umum. anda bebas merumuskan apa-apa yang rasional bagi diri ada. bagi aku memang benar kita boleh menghayunkan setinggi mana tangan yang kita mahu, tapi jika tuhan telah menjadikan tangan kita dihayunkan secara normal, buat apa nak hayun tinggi-tinggi?

aku bukan kat padang kawad...

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

kekadang aku rasa..golongan gay dan lesbian hardcore ni wajar ditembak sahaja bila dah dikaunseling. Kalau sekadar pondan takper lagi, masih sedar diri..boleh diubah, tapi yang hardcore ni..isshhh bikin rosak negara.

Ahmad Belia berkata...

sabar-sabar