Rabu, 9 Julai 2008

kuala terengganu - kuala lipis - penang - kulim - kuala lumpur - kuala terengganu

(cacatan pendek dari satu perjalanan yang panjang...)

bila kita beramai kita akan rasa nak sorang-sorang but bila kita sorang-sorang baru kita hargai rasa ramai-ramai tue. perjalanan aku dari kuala terengganu ke kuala lipis memang cukup membosankan. selalunya balik dengan anak dan isteri tapi sebab isteri aku gandung kat 9 bulan maka aku ambik keputusan balik lipis sorang-sorang.

adik aku si jeman dapat politeknik kat kulim. sebagai abang dan anak yang bertanggungjawab maka urusan penghantaran biar aku ambik hal. no hal. minyak mahal macam mana pun aku tak ada hal. sebagai anak dan abang aku rasa aku perlu lebih menjadi seorang manusia yang bertanggungjawab. bak kata uncle ben dalam spiderman, " makin besar kita, makin besar tanggungjawab kita.." lebih kurang macam tu laa...

adek aku si jeman mat shuffle rupa-rupanya. itu pun didedahkan oleh amar. kalau tak kuar minum malam tu sama amar, mail dan kumprinx sambil layan hellboy tobat aku tak tahu jeman tu mat shuffle. kalau jadi punk rocker, mat skin atau mat hardcore boleh laa tahan sikit tapi kalau jadi mat shuffle aku kena study jiwa raga kehidupan mereka.

jalan raya dari gua musang ke cameron highlands boleh tahan bagus. boleh puji. jarang jumpa jalan-jalan yang baik dan cantik kalau nak ke kawasan tanah tinggi melainkan ke genting. tengok jee jalan bukit fraser boleh muntah 7 kali sebelum sampai. tapi aku hairan kenapa jalan2 kat sabah masih lagi kurang baik. aku rasa jalan dari kota kinabalu ke gunung kinabalu tak sebaik jalan gua musang ke cameron highlands nie...ada kah ini nasib orang sabah?

sampai ipoh aku boleh steady boleh nyanyi lagu nie "ipoh mali..ipoh malu, amoi kencing tarak bunyi... "aaaa...lalu ipoh jee secara auto aku nyanyi lagu nie...apahal?

aku sampai penang agak lewat. dalam 6.3o petang. sampai ambik adik aku di USM. adek aku aida yang kerja maybank ada support satu penginapan kat berjaya hotel. start kul 7.00 malam keluar usm kitaorang sampai pukul 8.30 mlm cari tu hotel. memang susah sungguh cari hotel tue tapi tak kisah pasal bila lagi nak stay kat hotel mahal-mahal.

pagi-pagi kitaorang dah turun, nak kejar pendaftaran jeman. kul 7.30pg kitaorang dah melewati bandar penang yang sunyi pasal hari tue hari ahad. lalu persiaran gurney, ramai sungguh warga emas cina duduk bersenam dan berjogging, susah nak jumpa warga emas melayu macam nie. lepas hantar adik aku ke usm, kitaorang pekena feri. adek aku jeman dan jeri tak pernah lagi naik feri. " jeri, nanti balik lipis cerita kat orang tempoyang yang aok naik feri, biar terlopong mulut deme.."

kulim. aku duduk kulim 5 tahun lamanya. dari tingkatan 1 sampai ke tingkatan 5. abah aku kata aku halus bebenor masa pergi belajar dulu. takut nak lepaskan aku pergi sini sorang-sorang. lepas daftar jeman aku singgah sekejap masuk maktab. rumusan aku tentang mrsm pdrm yang pernah aku belajar dulu ialah bangunan asrama kotor, tempat belajar macam sesak sebab pembangunan pesat dalam kawasan maktab dan aku rasa masjid kem pph jalan junjung tue kecik bebenor. kecik jee rasanya. mungkin sebab aku dah besar kot...

dalam kul 4 petang aku gerak pulang. aku rasa sebak pasal mak aku menangis masa cium pp jeman. arhhh...emosi sungguh aku nie. tapi aku tak dapat nafikan bahawa aku nie seorang manusia yang berjiwa lembut, mudah simpati dan seorang yang mudah menangis. dulu masa kecik-kecik dulu, aku tak segan menangis bila tengok cerita hindustan yang sedih. banyak cerita sedih yang buat aku menangis kecuali cerita janji diana yang habis sirinya 3 minggu lepas kalau tak silap aku...

dari penang aku terus turun KL. tidur rumah adik aku semalaman. lenguh tak patut kaki dan tangan aku. tapi lepas kena urut dengan mak aku subuh-subuh hari. aku jadi segar bugar. ajaibkan tangan mak?

pagi tue lepas makan aku blah ke kuala terengganu. bawak sorang-sorang memang membosankan. lepas habis berangan, sambung berangan lagi..lepas satu...satu....sebagai manusia yang tak kejar apa2 aku selamat sampai kat kuala terengganu lebih kurang 6.00 petang. bawa slow-slow..pandu cermat jiwa dan duit selamat...

" aok lepas nie boleh bukak poliklinik..." aku cakap

" nape? " jeman jawab

" sebab aok masuk politeknik.." aku kabo

" betul ke besham? " jeri menyampuk

p/s: sayangi keluarga anda

5 ulasan:

pipiyapong berkata...

peh..adik lu tu nanti mungkin jadi ketua shuffle kat situ..lu tunggu je..

ammosham berkata...

abang padeli ketua shuffle tempoyang...!

Amaradona berkata...

Heh..dah tu jalan yang adik lu pilih biarkan laa..

j or ji berkata...

shuffle tu apo?

Tanpa Nama berkata...

showing serve bundles figg hallways format achievable stoppers team anxiety muzammil
masimundus semikonecolori